2006.06.18.
A FUVOSZ társelnökének véleménye
Tavasszal a kamara levéllel fordult a közlekedési minisztériumhoz, amiben kérte, szakmánk problémáinak átfogó rendezését. Elindult, egy tárgyalási gondolgodási folyamat.
Itt közöljük Udvardi Sándornak, a FUVOSZ társelnökének álláspontját.
JAVASLAT a taxis piac átfogó szabályozására
Először is reményemet fejezem ki, hogy végre, több év után mindenterületen talán rend lesz a taxi piacon.
Szakmai alkalmasság vonatkozásában nagyobb hangsúlyt fektetnék a szakmai anyagra, kisebbet a vállalkozói anyagra.
Ennek több oka van: a szakmai anyag alaposabb megismerési alapot (alaptudást) adna, a majdani szakmásításnál, aminek bevezetését én is javaslom. Vállalkozói anyaggal kapcsolatban: általában könyveléssel foglalkozók végzik a taxis vállalkozók könyvelési ügyeit, tehát ők felelnek a bevallásokért. Az a taxis, aki saját maga készíti az adminisztrációs munkát, úgyis kénytelen foglalkozni a vállalkozással kapcsolatos kérdésekkel.
A szaktanfolyamok anyagának elkészítésében szerepet adnék az érdekképviseleteknek is, már csak azért is, mert a kamarai tagság nem kötelező. Ugyanez vonatkozik a vizsgáztatásra is. Az erkölcsi bizonyítvány bekérést én is szorgalmaznám a későbbiekben leírt időközönként.
A gyakorlat bebizonyította, hogy az ülésenként! 25.000,- Ft kaució szinte felesleges. A pályán levőknek csak a módosított, új tananyagból kellene megfelelni. Konkrét javaslat: Évenként 1 alkalommal KRESZ továbbképzésen részt kellene venni. Nem vizsga!
Piacon szereplő tisztességes vállalkozók érdekében: Régóta hangsúlyozom, hogy az un. „0"-ás igazolással sokan visszaélnek. Nem engednék átütemezést! Csak az kapjon „0"-ás igazolást, akinek ténylegesen nincs adó- és TB tartozása. Ennek és az erkölcsi bizonyítványnak a bemutatása a gépkocsi műszaki vizsgálatánál lenne esedékes. A Közlekedési Felügyelet ellenőrizné, hisz a TAXI VEZETŐ-i engedélyt Ő bocsátja ki. A jelenleg érvényben lévő környezetvédelmi előírásokat jónak tartom. Nem hiszem, hogy szükség lenne a gépkocsik tengelytáv, utastér- és csomagtérlégköbméter alapján megállapítani az alkalmas gépkocsikat.
A már említett „0"-ás igazolás, majd a későbbiekben említendő hatósági ár és droszt rendelet módosítás kellőképpen csökkentené a gépkocsik számát. Azt egyenesen ellenzem, hogy az engedély kiterjesztések szűnjenek meg! Igenis maradjanak, csak a számonkérés legyen normális!
Nem hiszem, hogy ebben a kis országban a vállalkozásokat területre kellene korlátozni akkor, amikor az ÉU-s országok is nyitni kezdenek a szolgáltatások irányába!
Lényeges dolognak tartanám a taxigépkocsik műszaki vizsgáztatásának megváltoztatását.
Javaslat már volt a Közlekedési Főfelügyelet felé.
A gépkocsik 6 éves koráig 3 évenként, 10 éves koráig 2 évenként, efölött évente kerülne sor műszaki vizsgára.
Látnivaló, hogy a gépkocsi park szinte évenként változik, újul. A gyártó cégek szinte kivétel nélkül 5-6 éves korig adnak a járműre garanciát. Miért szükséges ezt még szigorítani? Amikor az évenkénti vizsgát bevezették, Zsigulikkal, Daciákkal, stb. taxiztunk. Azóta sokat változott a gépkocsik technikai felszereltsége. Nem látom értelmét az un. „bontási ellenőrzésnek" 5 évesnél idősebb gépkocsinál. A vizsgáztató úgyis látja, ellenőrzi pl. a féktárcsák állapotát!
Összegezve: Az erkölcsi bizonyítvány bemutatása, valamint a „0"-ás igazolás bemutatása műszaki vizsga alkalmával lenne esedékes és ide tartozik (ahol van) a taxiállomás használati díj befizetésének az igazolása is.
A Ellenőrzés: Az egyik leglényegesebb szempont: számtalan esetben előfordult, hogy a ritka ellenőrzések is jó hatással voltak azokra a vállalkozókra is, akiket nem ellenőriztek.
Jelen pillanatban kb. 10 szerv jogosult arra, hogy valamilyen formában a taxi gépkocsivezetőket ellenőrizze. Egy kézbe adnám, mégpedig a Közlekedési Főfelügyelet kezébe, hiszen az engedélyt is ők adják ki a különböző igazolások (befizetések)
bemutatása után. Az ellenőrzés szempontjainak kidolgozásában a kamara és az
érdekképviseletek is részt vennének, hisz a napi kapcsolatot ők tartják a vállalkozókkal, ők látják azt, hogy a gyakorlatban mi hogy működik.
Évek óta küzdünk a rendcsinálással, a hogyan és mikéntjével.
1./ A „0"-ás igazolás a becsületes taxisok érdekében van.
2./ Létszámkorlátozás: ennél (a lakosok számához igazodva) igazságosabbat nem tudok elképzelni.
3./ Fix tarifa: úgyis kiszűri a kisebb és a korszerűtlenebb kocsikat, hisz ugyanazon árért az utas beülhet egy korszerűbb, jobban felszerelt gépkocsiba. Mint köztudott, az utasnak joga van megválasztani, hogy kinek a szolgáltatását veszi igénybe.
Köszönöm, hogy kikérték a véleményünket.
Természetesen ezek a gondolatok nem azt jelentik, hogy mindennek így kellene történnie. Ismerjük meg egymás elképzelését. Ha az elképzeléseket közösen összedolgozzuk, biztos, hogy a közös munka eredményre vezet.
Szombathely, 2006. május 9.
Udvardi Sándor
a FUVOSZ társelnöke