2007.03.13.
Másra jár az agyunk
A normál taxiszolgáltatás része kell, hogy legyen az az apróság is, hogy a sofőr - akár férfi, akár nő, akár sármos, akár nem, akár Mumbai, akár Budapest utcáin - jól és biztonságosan vezessen
- Márványi Péter jegyzete
Női taxiszolgáltatás indul egy indiai nagyvárosban. Jó memóriájú budapestiek emlékeznek, volt női taxi itt nálunk is, minitaxinak hívták, válogatottan csinos hölgyek vezették a kiskocsikat és állítólag azért kellett beszüntetni a szolgáltatást, mert olykor más típusú szolgáltatásokkal keveredett az egyszerű innen-oda fuvarozás.
De Mumbai, az egykori Bombay városában mostantól nem női, hanem nőknek való taxik vehetők igénybe. A kocsikban szélesebb tükrök és sminkkészletek állnak a hölgyek rendelkezésére, ami megnyugtató fejlemény: egyszer engem is majdnem összetört egy hölgy, akinek lassan csorgott a kocsija, miközben ő a volánnál ülve festette a száját, a tükröt nézve természetesen. Az indiai hölgytaxiban viszont biztonságosan lehet körmöt is festeni, lakklemosó is rendelkezésre áll, szépítkezés után az oda készített női magazinokkal tudja az utas kellemesen eltölteni az időt.
Nos, nincs abban semmi diszkrimináció, hogy a nők másképp nézik és használják a kocsikat, mint mi férfiak. Néhány napja egy autógyártó világcég hazai vezetőinek egyike, a PR-feladatokkal megbízott hölgy-manager is elismerte, hogy bizony a nők többségénél a kocsi formája, külalakja és színe fontosabb, mint mondjuk a motor megbízhatósága, a nyomaték vagy a biztonsági felszerelések.
Hadd áruljak el egy családi titkot, amikor - ez persze elég ritkán történt velünk - komoly vételi szándékkal, vagy csak érdeklődve beültünk feleségemmel egy eladó autóba, az ő első mozdulata a jobb első ülésben az volt, hogy lehajtotta a napellenzőt, van-e a belső oldalán tükör. És igen nehéz volt lebeszélnem arról a modellről, amelynek nagyon veszélyesek voltak a fogyasztási adatai, de a napellenző tükréhez külön megvilágítást szereltek. Merthogy feleségem is sokszor sminkel reggel a városba menet, de, hálistennek, csak ha én vezetek.
Visszatérve az indiai női taxihoz, és az egykori budapesti minitaxihoz, az azért kissé rosszmájúan, de eszembe jutott, hogy a jelentés nem tartalmaz egy érdekes apróságot, vajon kik vezetik a hölgyeknek szánt taxikat. Talán a pesti minitaxikhoz hasonló szisztéma szerint válogatottan csinos, magas és fiatal férfiak? Nos, ahogy én a nőket ismerem, talán épp az lesz az extra szolgáltatás extrája, ha a sofőr is nő, akivel jól el lehet trécselni az időt a dugókban, netán szakszerű tanácsot ad, jól sikerült-e a smink. Ennek megállapítására persze csakis a célnál parkolva kerülhetne sor.
Érdekesmód sehol sem írják, de nyilván a normál szolgáltatás része kell, hogy legyen az az apróság is, hogy a sofőr - akár férfi, akár nő, akár sármos, akár nem, akár Mumbai, akár Budapest utcáin - jól és biztonságosan vezessen.