2006.05.16.
Szigorú intézkedésre az elfogadott előterjesztés szerint azért van szükség, mert túl szennyezett a főváros levegője. A szálló por átlagkoncentrációja például 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket.
Az intézkedési program első helyen említi a gépjárművek kiszorítását Budapest belső területeiről. Ennek egyik eszköze az úgynevezett útdíj, vagy behajtási díj bevezetése. Utóbbi már működik a Várnegyedben, ahol mintegy 400 forintot kell fizetni a behajtásért.
Hol lesznek a sorompók?
Az útdíj bevezetésére kétféle elképzelés létezik: az egyik szerint a Nagykörúttal és budai körúttal határolt belvároson belül szednék, a másik szerint pedig már a közigazgatási határnál felállíthatók a sorompók. Szakértők az utóbbi tervbevételét valószínűsítik, ugyanis az agglomeráció lakosai az önkormányzati választásokon nem Budapesten szavaznak.
További fontos eleme a programnak a belvárosi főútvonalak szűkítése. A tervek szerint a Fő utca, a Döbrentei utca, a Bécsi út, a Baross utca és az Üllői út lenne egy sávval keskenyebb a jelenleginél.
Nehezebben juthatnak majd előre az autósok a Szentendrei úton, a Fehér úton, a Kőbányai úton, az M1-M7 bevezető szakaszán, a Thököly úton, és a Kerepesi úton is, ezeken az utakon ugyanis buszsávot tervez a főváros.
1400 parkolóhellyel váltanák ki
A teherautók mozgását a behajtási díjon túl még azzal is szigorítanák, hogy a sűrűn beépített lakóterületekre csak behajtási engedéllyel mehetnének be.
A belvárosi forgalomból kiszorított járműveknek a külső kerületekben P+R parkolók épülnének, rövid távon négy helyszínen, összesen 1400 férőhellyel.
A parkolási tarifák megváltoztatását is említi a tervezet, de konkrét összegek nem szerepelnek benne.
Az előterjesztést május végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.
forrás: Inforádió