2006.07.17.
Legfőbb nyertes a költségvetés
Hiába az egekbe szökő üzemanyagár, nem csökken a fogyasztás, sőt a nyári hónapokban a szezonalitás miatt még inkább meglódul. A rugalmatlan kereslet és magas ár legfőbb nyertese a költségvetés, csak ebben hónapban közel 5 milliárd forinttal több adó folyik be, mintha 250 forintba kerülne egy liter üzemanyag.
Tavaly júliusban 460 millió liter üzemanyagot értékesítettek Magyarországon, s majdnem biztosra vehető, hogy az idei hetedik hónapban a fogyasztás eléri, sőt akár meg is haladhatja a 490 millió litert. Magyarországon évente 4 milliárd liter üzemanyagot adnak el, nagyjából fele-fele arányban benzint és gázolajat – tájékoztatták a FigyelőNetet a Mol Nyrt-nél. A nyári hónapokban megugrik a kereslet elsősorban az idegenforgalmi szezon miatt, ilyenkor 40 százalékkal több üzemanyag fogy, mint január-februárban. A szezonalitást tavasszal és ősszel a mezőgazdasági munkák tompítják, akkor a gázolajfogyasztás ugrik meg jelentősebb mértékben.
Tartósan 300 forint felett
Idén az első félévben – a töretlenül emelkedő árak ellenére – 6 százalékkal több üzemanyag fogyott, mint a múlt év hasonló időszakában. Pedig ezen a héten – a 3 forintos benzináremelés nyomán - volt olyan kút, ahol a 95-ös benzin literéért 316, 90 forintot is elkértek, a legdrágább gázolaj 301,90 forintba került. A folyamatosan dráguló üzemanyag a tartósan magas és szintén emelkedő olajárnak, illetve a gyengélkedő forintnak köszönhető. Hegedűs Miklós, a GKI Gazdaságkutató energiával foglalkozó társaságának igazgatója nem zárja ki, hogy a benzin ára akár a 350 forintot is elérheti belátható időszakon belül. Kérdés, hogy az árakra eddig rugalmatlanul reagáló keresletben történik-e változás. A Molnál ugyanis azt mondták, hogy a lélektaninak már sokszor kikiáltott árhatárok, 250 forint, 300 forint, sorra megdőltek, egyáltalán nem esett vissza a fogyasztás, sőt nőtt a korábban leírtak szerint.
Legfőbb nyertes a költségvetés
A magas üzemanyagár és növekvő fogyasztás legfőbb haszonélvezője az állami költségvetés. Múlt héten a 95-ös benzin átlagára 304,50 forint volt, amiből a nettó ár 149,20 forintot tett ki, s erre jött rá a 155,30 forint adó. Csak ebben a hónapban az értékesített benzin és gázolaj jövedéki adójából és általános forgalmi adójából nagyjából 75 milliárd forint folyik be az amúgy siralmas állapotú költségvetésbe. Ha az üzemanyagár változatlanul 250 forint körül lenne, mint volt az év elején, akkor ez az összeg legalább 5 milliárd forinttal kevesebb lenne. Minden tíz forintos üzemanyagár emelkedés nagyjából egymillárd forint plusz bevételt hoz a büdzsének.
Nem véletlen, hogy múlt héten a Fidesz és a KDNP is azzal fordult a kormányhoz, hogy mérsékelje a jövedéki adótartamot az üzemanyagokban. A két ellenzéki párt arra hivatkozott, hogy a költségvetés tervezésekor nem ilyen drága üzemanyaggal kalkuláltak, tehát ez nem hiányzik a költségvetésnek. Ahogy tudjuk, persze ez nem így van. A rogyadozó költségvetésnek minden fillér számít, mégha a kormánypártok azzal érvelnek is, hogy az uniós szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a piaci folyamatokat a jövedéki adó módosításával ellensúlyozzák. Ez utóbbi is igaz persze, de az igazság ezúttal is odaát, ezúttal a költségvetés helyzetében van.