Moszkva, a közlekedési dugók városa

2007.01.05.

Dzsem
Az orosz főváros viharos fejlődésének egyik kellemetlen következményeként a gépkocsi-közlekedés hovatovább értelmetlenné válik a csúcsforgalom óráiban: minden nap több ezer járművel nő az autóállomány, s közben napró napra hosszabb ideig tartó közlekedési dugók alakulnak ki a metropoliszban.

Jól érzékelteti, hogy milyen jelentőssé vált a tízmilliós és továbbra is növekvő nagyvárosban ez a probléma, hogy a Profil című lap nemrég egész első oldalát annak szentelte, mivel foglalkozhat az autós, ha dugóba kerül. Jurij Luzskov polgármester általános gúnyolódást váltott ki, amikor jobb híján azt javasolta, hogy a közlekedési késlekedés elkerülése végett a városi hivatalnokok munkaideje reggel 7-kor kezdődjön.
Októberben a Szpartak labdarúgó csapata busszal tartott stadionjába, a milánói Internazionale elleni mérkőzésére: a jármű elakadt és a játékosok kénytelenek voltak átszállni a metróra, hogy le ne késsék a találkozót. Decemberben a nápolyi olasz kosárlabda-csapat már eleve a metróval utazott soros moszkvai mérkőzésére, hasonló megfontolásokból.
A moszkvai úthálózat ma sem sokat változott a szovjet időkhöz képest, amikor csak egy szűk kisebbség rendelkezett járművel, s a széles főutakon elsősorban az elit nagy fekete autói robogtak. A külföldi cégek az amerikai Fordtól a francia Renault-ig viszont egymás után létesítenek üzemeket Oroszországban.
A tízmilliós Moszkvában az autók száma néhány év alatt a korábbi tízszeresére nőtt és ma eléri a 3 milliót - mutatott rá elemzésében az RBK gazdasági hírügynökség. Ugyanakkor a tömegközlekedés is túlzsúfolt, a metrónak még a folyosóin is alig lehet haladni a csúcsforgalom idején.
Emellett a közlekedés megszervezése sem kielégítő. Viktor Kirjanov, a közlekedési rendőrség vezetője például arra mutatott rá, hogy a város központban nincs elég kitérő és megfordulásra módot nyújtó útvonal. Az autósok közlekedési gyakorlata is ludas a helyzetben: inkább eltorlaszolják a kereszteződéseket, semmint hogy beengedjék a másik irányból érkező járműveket. Nem terjedt még el a koccanásos balesetek esetében a kölcsönös megegyezés gyakorlata sem, így az autósok nem egyszer egy összetört lámpa miatt is megvárják a rendőrséget és a jegyzőkönyvezést, közben pedig blokkolják a forgalmat.
Az őskori Zsiguli járművek is közlekednek még, de egyre gyakrabban robbannak le az út közepén: ilyenkor persze be kell várni az autómentőt, s közben a többiek a Profil által ismertetett időtöltésekkel próbálkozhatnak, amíg szabaddá válik az út. Persze az is előfordul, hogy egyszerűen kiszállnak a reménytelenül veszteglő kocsiból és gyalog folytatják az utat.
(MTI-Panoráma)