2006.03.01.
550 étterem tulajdonostól kérdezték meg, de csak 142-en válaszoltak, és mindössze 13-an jelezték, hogy január elsejétől bevezették a szervízdíjat. Az ipartestület alelnöke szerint ráadásul ez utóbbiak is többnyire reprezentatív, főleg külföldi vendégkörű éttermek.
"Talán kudarcnak kell tekinteni, de talán ez még nem a végleges helyzet- az egyértelművé vált- a múlt héten volt egy komoly szakmai tanácskozás, pont a szervízdíjjal kapcsolatban, hogy a szakmának más volt a várakozása" – mondta Thurzó Béláné, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke.
Az egyik, az RTL Klub riporterei által meglátogatott budapesti étteremben bevezették a szervízdíjat, és működik is a dolog - mondja a tulajdonos. Ide esténként főleg külföldiek járnak. A tulajdonos Herz György azt mondja, hogy a szervízdíjon felül gyakorlatilag már nem kapnak borravalót. Szerinte a szervízdíj bevezetésével mindenki jól jár. Az áfás számlát kérő vendégek a borravalót is elszámolhatják, és a pincéreknek sem csökken a fizetésük.
"Minden jövedelem, ami a kezükbe kerül, hivatalosan leadózott jövedelem, és ennek a következtében a dolgozók nem a minimálbér vagy valamivel afölött lévő bérrel mennek hitelt felvenni, hanem magasabb jövedelmet tudnak igazolni" – mondta Herz György étteremtulajdonos a kereskedelmi televíziónak.
A szervízdíj éllovasával szemben egy miskolci étteremtulajdonos azt mondja, hogy nem szerettek volna burkolt áremelést végrehajtani. Ráadásul szerinte a pincérek munkáját díjazza a vendég, amikor borravalót ad.
"A motiváció a felszolgálók tekintetében megszűnne. Ne tekintsük kötelezőnek a borravaló adását. Ez egy lehetőség, ha meg van elégedve a kedves vendég, akkor ám adjon" – mondta Mészáros László, étteremtulajdonos.
A vendéglők egyébként 15 százalékig terjedő szervízdíjat vezethetnek be.
Stop!