2007.05.08.
Hosszú évek óta folyik a polémia arról, hogy mi a legjobb megoldás a taxisok elleni támadások megelőzésére, elhárítására. Volt, aki azzal ált elő, hogy amerikai mintára plexivel kellene elválasztani a hátsó üléssort az elsőtől, mire azonnal jött a válasz, hogy ahhoz viszont amerikai mintájú (tehát jó nagy) autók kellenének, és nagyjából egységes kocsipark.
Akadt, aki önvédelmi fegyver rendszeresítését forszírozta, ezt az elképzelést is törölték, mondván, amikor használni próbálnák azt, többnyire már késő, vagy csak rontana a helyzeten. A legnagyobb karriert még az a verzió futotta be, amely szerint a kocsikat műholdas nyomkövető rendszerre kötnék rá – de ez is kikerült a szakmai közbeszédből, tekintve, hogy autónként vagy 200 ezer forintba kerülne.
Végezetül emlékezzünk meg arról a lábkapcsolóval működtethető szerkezetről, amely támadáskor könnygázt fújna az utastérbe; ez az éca sem volt hosszú életű.
A hallotaxi.hu című internetes szakmai portálnál viszont most úgy látják, megtalálták az üdvözítő megoldást: az éjjel-nappal látó, infravörös reflektorral felszerelt, mozgóképet rögzítő kamerát. Az előzmény: a lap főszerkesztője, Majercsik Tamás januárban egy kérdésre válaszolva kifejtette a rádióban, hogy szerinte a taxisokon csak a megelőzés, azaz a támadó elriasztása segíthet, az, hogy esély se legyen arra egy ilyen bűncselekmény elkövetőjének, hogy az arca homályban marad.
Megoldásaként egy képrögzítő berendezést tartana elfogadhatónak – mondta, hozzátéve: ez a mostani ismeretei szerint majdnem félmilliójába kerülne egy taxisnak, ami eleve ki is zárja a dolgot. A rádióhallgatók között azonban volt három vállalkozó szellemű taxis, akik alaposan körülnéztek a piacon, és valahol a Távol-Keleten találtak is egy szerkezetet, amelyet alkalmasnak ítéltek és nem kerül félmillióba: nem egészen 100 ezer forint az ára.
A társaság céget hozna létre a Vörös Szem fantázianevű kamerák behozatalára és forgalmazására. A hallotaxi.hu szárnyai alá vette az elképzelést, honlapján szavazásra bocsátotta az ötletet; az eredmény: a taxisoknak imponál a kamera. És nem csak nekik.
Majercsik megjegyezte: az egyik taxiban több mint egy hete ott van a készülék, és a sofőr minden utasát megkérdezi, mi a véleménye a belsőtér-figyelésről. Az utasok – mondta a főszerkesztő – teljes megértéssel fogadták, hogy sajnos szükség van az eszközre egy olyan szakmában, ahol 17 év alatt 17 embert öltek meg munka közben, és ahol naponta történnek kisebb-nagyobb atrocitások.
Ez persze csak az egyik érdekelt fél érvelése, de emlékeztettük a főszerkesztőt: néhány tízezer forintos megoldási javaslatok is elvéreztek már, mert a szakma drágállotta őket. Majercsik azt válaszolta: az az elképzelésük, hogy az összes szóba jövő intézményt, szervezetet megpróbálják rávenni, hogy adjanak támogatást a taxisoknak a kamerák megvásárlásához.
Megkérdeztük azt is: felkészült-e az ombudsman reagálására, mire közölte: az adatvédelmi törvényben nem látja nyomát, hogy bármi akadálya lenne a rendszeresítésnek. A kamerák három nap után automatikusan törlik a képeket.
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos érdeklődésünkre közölte: behatóan ismernie kellene az eszközt és annak működését, hogy állást foglalhasson róla. Annyit azonban elmondhat, hogy törvényi felhatalmazás nincs a használatára, amelyet egyébként is csak az utas hozzájárulásával tudna elképzelni. Péterfalvi azt sem érti, miért kellene három napig tárolni az adatokat, hiszen azokat abban a pillanatban törölni lehetne, ahogy az utas kiszállt a kocsiból.
Bárkay Tamás