Az M5-ös sztráda elérte Szegedet a hét végén

2005.12.13.

A tervezettnél korábban, szombaton átadták az M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig tartó szakaszát. A táblák több helyütt még hiányoznak, de ez úgysem zavaró, ha az autós meg sem áll a végéig.

A legjobban Medgyessy Péter volt miniszterelnök fázott – legalábbis az ő arcán tükröződött a leginkább a hideg – a legkevésbé pedig Botka László, Szeged polgármestere. Utóbbi talán nem is meglepő: a polgármestert évek óta fűti a láz, hogy autópályán ingázhasson két munkahelye, az Országgyűlés és a szegedi polgármesteri hivatal között. Persze nem ő volt az egyetlen Szegeden, aki megünnepelte, hogy szombaton átadták az M5-ös autópálya Kiskunfélegyházát és Szegedet összekötő 45 kilométeres szakaszát.
Az M5-ös ügye sosem volt a többi autópályáéhoz hasonlítható. Ez a sztráda egyedülálló, hiszen az első PPP-konstrukcióban megvalósult útként annak minden gyermekbetegségét megkapta. Az ötlet maga nagyszerű volt, ám a végeredmény… Nyilván más rekorddal szeretett volna büszkélkedni a régió, mint a kontinens legdrágább autópályája címmel, arról nem is szólva, hogy 1998-ban Kiskunfélegyházánál leállt az építkezés, és esély sem volt a közeli folytatásra (az M5-ös történetét lásd keretes írásunkban).
Ezek után könnyű belátni, hogy sokan fittyet hányva szélre, hidegre, személyesen akarták látni a szalag átvágását a 159. kilométerszelvénynél. A hőérzetet javítandó, a sebtében felállított sátorban ki-ki a maga ízlése szerint választhatott a forró tea és a forralt bor között. A számítások szerint (azért ezt ne vegyük túl komolyan, többek között nekünk sem sikerült) Budapestről már hetven perc alatt elérhető lesz a dél-alföldi város, s Szegedet és Bécset is csak egy három és egynegyed órás autókázás választja majd el egymástól.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök üzent az ellenzéknek is, mondván, beszéd helyett a kormány inkább cselekedett. "Megígértük, és megettük" – jelentette ki Gyurcsány, hivatkozva arra, hogy tavaly matricás lett a pálya, az idén megépült a szakasz Szegedig, jövő tavaszra pedig a határt is eléri majd. A miniszterelnök azokra a kritikákra is utalt, amelyek szerint meg kellene fontolni: nem lenne-e jobb lefaragni az államháztartás hiányát ahelyett, hogy autópályát épít az állam. Szerinte nem, mert ez a gyarapodás felé vezető út, ami magával hozza a hiánycsökkenést is.
Az M5-ös szimbólum – kezdte beszédét Botka László polgármester. Másfél évtizedig a hátrány szimbóluma volt, mától azonban a reményé és az esélyé. Az építkezés jó befektetés a jövőbe és Szegedbe.
Ami a befektetést illeti, az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. megbízásával épült szakasz kilencvenmilliárd forintba került. Összesen 4,4 millió köbméter földet mozgattak meg a gépek, 450 tonna aszfaltot használtak fel (alap-, kötő- és kopóréteget), 32 hidat, négy csomópontot és három-három pihenőhelyet alakítottak ki a kivitelező cégek. Kiskunfélegyházától a Magyar Aszfalt és a Strabag épített 26,5 kilométert, s nagyjából Kistelektől végezte a munkát a Colas Hungária Kft. Szegedig, vagyis 19 kilométeren át.


F. Szabó Emese

A negyvenöt kilométeres szakaszhoz
450 tonna aszfaltot használtak fel
fotó: Hegedűs Márta

 

 

Forrás: Magyar Hírlap Online