Kamionstop a láthatáron

2007.10.11.

Szigorúan korlátoznák a teherfogalmat Budapesten a szocialisták
Szinte az egész városból kitiltanák a kamionokat, de az árufuvarozóknak is csak korlátozott behajtást engedélyeznének a fővárosi szocialisták. Az egyeztetések tegnap megkezdődtek.

Budapest fuldoklik a teherautók, kamionok nyomása alatt szó szerint és képletesen is. A teherforgalom vastagon hozzájárul a légszennyezéshez, nem elhanyagolható az álatala okozott zajterhelés, de a nehézgépjárművek a dugók kialakulásához is tevékenyen hozzájárulnak. A helyzet azonban akár jelentősen is megváltozhat. Ha a közlekedési, a környezetvédelmi és árufuvarozó szakemberek, illetve érdekvédőik is úgy gondolják, akár januártól eltűnhetne a kamionok jó része a városból. Az MSZP Budapesti Tanácsa ugyanis a városi teherforgalom radikális csökkentését kezdeményezi, ehhez pedig konszenzust keres valamennyi érintettel. Javaslatuk szerint a fővárost három zónára kellene osztani, amelyeken belül a mostaninál sokkal szigorúbb feltételekkel lehetne csak közlekedni tehergépjárművekkel. A piros, zöld, illetve fehér zónákban más és más engedélyeket kapnának a járművek, illetve a jelenleginél lényegesen magasabb díjak ellenében hajthatnának be.

Burány Sándor, az úgynevezett Kamionstop egyik kezdeményezője tegnap asztalhoz ült az érintettekkel, ahol azonban a konszenzus egyelőre elmaradt.

- Nyilván egészen más szempontokból közelít minden résztvevő a kérdéshez, a környezetvédők sokkal radikálisabbak, lényegesen szigorúbb lépéseket szorgalmaztak, a fuvarozóknak pedig természetesen még ez is sok volt - értékelte az első egyeztetést lapunknak a szocialista politikus. A "zónásításért" lobbizó politikusok szerint egyébként eddig a behajtásért kért díj is nevetséges volt: elrettentő ereje pedig egészen biztosan nem volt: 17 éve ugyanis változatlanul 800 forintba kerül az egy hónapra érvényes behajtási engedély. Arról, hogy pontosan mennyit kérjenek a behajtásért, nyilván újabb viták várhatók, de nem lehetetlen, hogy akár a több tízezer forintos tarifával gondolkodtatnák el a fuvarozókat. A szocialisták egyébként hivatalosan is kezdeményezték, hogy a Fővárosi Közgyűlés vizsgálja felül a jelenleg hatályos díjtáblát. A testület pedig, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kezdeményezésére szeptember végi ülésén megszavazta, hogy a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő Parking Kft. végezze a jövőben az engedélyek kiadását és a behajtási díjak beszedését.



A Levegő Munkacsoporttal egyetértve a szocialisták támogatják azt is, hogy a szabályozás legyen tekintettel a környezetbarát megoldásokra, s építsen be ehhez ösztönzőket is a rendszerbe.

- Érje meg egy fuvarozónak az, hogy a lakott területen ne kamionnal, hanem kisteherautóval szállítsa az árut, legyen olcsóbb a behajtási díj azoknak, akik korszerű, környezetbarát gépkocsival dolgoznak - sorolt néhány példát a politikus. Ezzel egyébként egyetértettek a tanácskozás résztvevői is. Az egyeztetéseken fontos kérdés lesz majd az is, hogy napszakok szerint is változzon a korlátozás: ahol együtt kell élni a nehézgépjárművek közlekedésével, legalább az időszakokban lehet könnyebbséget tenni. Egyeztetések kezdődnek a közüzemi cégekkel is, így például arról, hogy a szemétszállító autók ne feltétlenül a reggeli csúcs időszakában látogassák végig a kapualjakat, hanem akkor dolgozzanak, amikor a legkevésbé zavarják a közlekedést.

A budapesti kamionfolyosó-rendszer terve a fővárost különböző zónákra osztja


Az elképzelés szerint a piros az átkelés területe, vagyis csakis ezen a vonalon lehet átutazni a városon. A központi folyosóra ráhajtó utakon lehet eljutni, ezek jobbára azok az utak, amelyeket a teherautók most is használnak. Ott azonban, ahol alternatív, a jelenleginél kevesebb kárt okozó megközelítés lehetséges, az új rendszerben csak azon a nyomvonalon lehet majd közlekedni. Az M0-ás körgyűrű kiteljesedésével a piros zóna fokozatosan áttevődik a körgyűrű vonalára, így ha az elkészül, az átmenő forgalom teljesen tilos lesz a tehergépjárműnek.

A zöld a kiemelten védendő zóna, amely a kerületi önkormányzatokkal egyetértésben bővíthető. A zöld zónába a 7,5 tonnánál nehezebb járművek csak kivételes engedéllyel, külön díjazás ellenében hajthatnának be. A 3,5 tonnánál nehezebb járművek egyelőre célforgalomban behajthatnának, a terv szerint azonban hoszszú távon rájuk is a szigorú szabályozás vonatkozna. A cél, hogy az áruszállítást kis áruszállítókkal végezzék.

A fehér zóna a piros korridoron és a zöld zónán kívüli összes terület. Itt a 3,5 tonna feletti járművek csak célforgalmi szándékkal hajthatnak be. A zónában a behajtást napközbenre korlátoznák a csúcsforgalmi órák kivételével.