2005.12.16.
A kamionstop negyedik napján érzékelhető volt a javulás. Egy hete óránként harmincöt nehéz teherautó cammogott füstöt okádva a Moszkva tér felé. Most fél óra alatt hármat számoltunk, valamennyi külföldi rendszámú volt.
Észak-Budán hétfőn lépett érvénybe a kamionkorlátozás. A II. kerület kérésére tiltó táblákat helyeztek el a bevezető utakon. A forgalomszámlálási adatok a lépés jogosságát igazolták – mondta Mózes Antal, a fővárosi önkormányzat szakembere. Nem csak az egyébként is túlterhelt Margit körutat árasztották el a kamionok, a zöldövezeteket is. A Pasaréti téren például egy óra alatt tizenkét teherjármű dübörgött keresztül.
Hétfőtől a 10-es, 11-es főútról érkező, tizenkét tonnánál nehezebb járművek a rakparton vagy a Lajos utcán juthatnak Dél-Budára. A tiltott zónába csak engedéllyel bíró kamionok hajthatnak be. Tapasztalataink szerint tegnap szép számmal akadtak szabálysértők.
A sofőrök féléves türelmi időt kaptak. Nagyjából ennyi kell ahhoz, hogy megtanulják az új forgalmi rendet. Addig a rendőrök nem büntetik, csak figyelmeztetik a vétkeseket.
A szállítmányozó cégek nem örülnek ugyan a változásnak, de nem elsősorban a korlátozást, hanem annak időpontját és az előzetes egyeztetés elmaradását kifogásolják. "Csak a sajtóból értesültünk az új előírásokról" – mondta lapunknak Peredi Péter. A Fuvarozók Országos Szövetségének főtitkára szerint az év végi szállítási csúcs idején nagy gondot jelent a behajtási engedélyek pénz- és adminisztrációigényes beszerzése.
A pesti oldalon a belvárosi kerületek védelmében már évek óta érvényben van a kamionstop. A teherjárműveknek a Hungária gyűrűn kell eljutniuk a városból kivezető utakra. A tiltás után enyhült a belső utak zsúfoltsága, a Hungária körúton viszont alig lehet közlekedni. Az európai tranzitútvonalak metszéspontjában fekvő Budapesten naponta több ezer kamion halad át. A teherforgalom elkerülhetné a fővárost, ha megépülne az M0-s körgyűrű. A budai erdők védelmében – hiányzó forgalmi adatokra hivatkozva – a zöldek akadályozzák perekkel az út építését.
A világ metropoliszai körgyűrűkkel és a gyárak városon kívülre telepítésével védekeznek a forgalom ellen. Szingapúrban például a város bizonyos pontjain az autókba épített berendezések hanggal figyelmeztetik a sofőröket a tiltott zónákra.
Szilágyi A. János
Magyar Hírlap Online