Erős évzáró, gyenge évnyitó

2007.01.22.

Idegenforgalom
Decemberre sikerült megállítani a budapesti turizmus tavaly ősszel elkezdődött drámai hanyatlását, sőt a vendégéjszakák száma még nőtt is valamelyest 2005 végéhez képest, ami a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. kampányának köszönhető - mondja a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. Persze ünnepelni még nincs okunk. Sőt.

A szeptemberi-októberi zavargások okozta drasztikus turisztikai visszaesés ellensúlyozására a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. az összes pénzét koncentrálva, 75 millió Ft összköltséggel november 17-én beindította internetes médiakampányát a leglátogatottabb külföldi utazási portálokon.

A kampány tervezésekor ismét első számú szempontként szerepelt a legfontosabb küldőpiacok kiválasztása, az adott országokon belüli célcsoportok meghatározása, a legmegfelelőbb média kiválasztása, és természetesen a költséghatékonyság. Az elemzések megállapották, hogy Budapest turizmusában és annak növekedésében kiemelkedően a legnagyobb szegmens a diszkont légitársaságokkal érkező “city-break” turisták köre, ezen belül is főként a fiatal-középkorú, városlátogatásra fogékony, évente többször, alkalmanként 3-4 napra utazó turista. Egyértelművé vált, hogy ezt a vendégforgalom-növekedés lehetőséget magában hordozó - és Budapest turizmusában egyre jelentősebb piaci részesedést birtokló - célcsoportot kell megszólítani.

A felmérésekből kiderült az is, hogy az emltített turista-fajta utazás előtt, az úticél kiválasztásához információ-forrásként - a repülőjegy vásárláshoz hasonlóan - szinte kizárólag az internetet használja. Ezért célszerűnek tűnt, hogy a célcsoport hatékony elérésére a nyomtatott média helyett netes utazási portálokat válasszanak, amelyek nem csak a leglátogatottabbak, hanem tudni lehet róluk: a kifejezetten utazási szándékkal rendelkezők keresik fel őket.

A BTH mindezt összegezve a három fő küldőpiacon (Németország, Nagy-Britannia, Olaszország), az adott országokon belül a leglátogatottabb utazási portálok (expedia.de, expedia.uk, expedia.it) oldalain majdnem két hónapig öt különböző témában, különböző bannerekkel hirdette a magyar fővárost. A bannerek (Budapest fürdőváros, Budapest látnivalói, Kultúra és Események, Budapesti Karácsony és Szilveszter, Éjszakai élet) a főváros hivatalos turisztikai portálja, a www.budapestinfo.hu témakörnek megfelelő aloldalaira, valamint a website főoldalára mutattak.

A kampány teljes időtartama alatt több, mint 19 millió utazni szándékozó, potenciális turistát sikerült közvetlenül elérnie a kht.-nak, egy főre vetítve lénegyesen kevesebb pénzből, mint amennyibe a jelzett országok legolvasottabb utazási és közéleti magazinjaiban való sajtókampány került volna. Emellett a kiválasztott honlapok nem csak a leglátogatottabbak, hanem azokat kifejezetten az utazási szándékkal rendelkezők keresik fel, így a találat lehetősége még nagyobb; a hirdetés tehát nem csak információt nyújt, hanem közvetlenül utazásra sarkall.

Az akció rendkívüli sikerét mutatja, hogy 2006. októberében és novemberében tapasztalt drasztikus, 15 százalékos csökkenés megtorpant, és a kampány eredményeképpen nagyjából négy százalékos növekedést regisztráltak a vendégéjszakák számában és a szállodai bevételekban egyaránt, az amúgy rendkívül erős 2005. decemberhrez képest.

A BTH igazgatója, Fekete László lapunknak elmondta: a szép decemberi szám ellenére Budapestnek koránt sincs oka az ünneplésre, a szállodai foglaltság ugyanis durván 25 százalékkal gyengébb, mint egy éve ilyenkor volt. Sok víznek kell lefolynia a Dunán, mire Budapest visszanyeri régi jó hírét - jegyezte meg.

Bárkay Tamás

   Forrás: