2007.08.05.
Dübörögnek a motorok, aszfaltot szaggatnak a lóerők, a kerekek alól felszálló füst sejtelmesen burkolja be a környéket. Bizsergető érzés. Vannak, akiket ez egészen lázba hoz, a teljesítmény hatása alá kerülnek. Élvezik a motorozás örömét.
Mások viszont a Nyugati tér környékén élnek és nap mint nap, pontosabban éjszakáról-éjszakára hallgatják, amint dübörögnek a motorok és lóerők szaggatják a flasztert, miközben füst és égett gumiszag kúszik be a lakásokba. Bizsergető érzés, főleg tenyértájon, mert a környéken élők csapnák agyon az ilyen motorosokat, de vannak, akiket mindez lázba hoz és már-már ölni is képesek lennének, mert nagyon nem élvezik a motorozás örömét.
- Nem értem miért jó ez nekik, vagy miért nem csinálják nappal, vagy legalább nem ilyen későn. Menjenek a prérire! – mondja Klári, aki ugyan a Podmaniczky utcában lakik, de neki is majd' minden éjjel kijut a motorosokból.
A Nyugati téren késő este, inkább éjszaka csődülnek össze, szinte minden nap. Van, hogy csak négyen-öten, de többnyire ennél sokkal többen. A tucatnyian a legjellemzőbb. Előbb csak bőgetik a motort, adják a gázfröccsöket, aztán "gurulni" mennek, általában rövid körre a körút, Podmaniczky utca, Bajcsi, Nyugati tér útvonalon, esetleg a Blaha Lujza térig de úgy hírlik, néha Szentendréig versenyeznek.
Ha lehet egy keréken. A rendőrség természetesen fellép ellenük, ha zavarják a forgalmat, sőt akár hatezer forintig terjedő bírsággal is sújthatók – fogalmaztak szűkszavúan a BRFK sajtóosztályán.
Azt viszont nem sikerült megtudni, hogy valaha is fizetett-e valaki mások álmatlan éjszakéiért. Valószínűleg nem, mert a motorosok tegnap is ott voltak és ott lesznek holnap is, mint mindig. Ha pedig odaballag a járőr, mit is tehetne a békésen cseverésző, álldogáló motorosokkal szemben?
- Főleg a péntek és szombat esték rosszak, amikor nagyon ráérnek – mondja egy a Szent István körút elején lakó fiatalember, aki maga is motoros. Tamás szerint, a normális motorozók semmiképpen sem akarnak azonosulni azokkal, akik éjjelente a Nyugati téren gyülekeznek.
Egyszer ő is elvegyült közöttük. – Csupa "műmájer", aki jobban szeret "jasszkarizni", mint közlekedni a motorral. Mind Rossinak képzeli magát, villog a százezres bőrcuccokban, és vetít, hogy ő mekkora nagy motoros. De a legnagyobb baj, hogy megbillent az IQ/lóerő arány. Ez utóbbi javára.
A motorosok szerint e közlekedési formában tényleg van valamiféle közösségi élmény. Ezért köszönnek egymásnak úton-útfélen, bár az öreg motorosok szerint ma már ez sem általános. Felhígult a motoros társadalom, a chopperes és a sportmotor tulajdonos már nem int oda az MZ-s futárnak, de a Nyugati téri összejövetelekre sem érdemes oda állítani egy olyan géppel, amelynek teljesítménye két számjeggyel írható le.
- A motorosokat sokan nem nézik jó szemmel, pedig az autósok azt is tekintetbe vehetnék, hogy aki két keréken jár az vállal némi kockázatot azért, hogy legalább eggyel kevesebb kocsi álljon a dugóban. Ezért mindenki jobban járna, ha segítené őket és egy-két renitens motoros miatt nem általánosítana. Bár szerintem a helyzet nem olyan rossz, és a budapestiek, a főváros útjain közlekedők nem motoros ellenesek – mondja Vecsey Ádám, aki Kőváry Tamással már évek óta szervezi Budapest legismertebb és legnagyobb legális motoros találkozóját.
A már másfél évtizede minden hónap első szombatján, a Citadellánál rendezett találkozóra mindenféle motoros jár. A szakadt robogós pizzafutártól a jómódú chopperesig mindenkinek van helye a Gellért hegyen rendezett összejövetelen.
- Néhány éve ellenünk is felszólaltak a környéken lakók. Ekkor kezdtük el a rendőrségen bejelenteni az eseményt, és kérni a találkozó utáni felvonulás biztosítását. A rendőrség ezt, ebben a szervezett formában segíti. Jó a kapcsolatunk, főleg a motoros rendőrökkel.
Tavaly tavasszal a közlekedési és a környezetvédelmi hatóság szakemberei zajszintet és károsanyag kibocsátást is mértek a találkozón, de ők is mindent rendben találtak – mondja Vecsey Ádám. Programjukat nappalra szervezik, mindig ugyan abban az időben. De még a több száz motoros sem tartja fel a forgalmat, így kiszámítható a találkozó – a városiak is afféle látványosságként fogják fel. Ádám a Nyugati téren gyülekezőkről diplomatikusan csak annyit mond: nem vagyunk egyformák.
A Citadellán is megjelennek olyanok, akikkel nem szívesen azonosulunk, de így van ez az autósok között és az élet minden területén. A Citadellán résztvevő motorosok többsége szerint viszont, amit ők 15 éve a Gellérthegyen hónapról hónapra építgetnek, vagyis a kultúrált motorozás elfogadottságát, azt a Nyugati téren minden éjszaka lerombolják. Pedig a városnak "egyre nagyobb szüksége volna a motorosokra." Vagy inkább a motorral közlekedőkre.