2006.03.03.
A busz felső szintjén utazók hasra vetették magukat
Tartósságuk miatt állítottak "keményebb" magasságkorlátozó kapukat a Ferihegyi úton. Az út kezelője szerint a hét végén balesetet szenvedő busz sofőrje a kapu előtt négy táblát nézett el.
Bár létezik "puhább" magasságkorlátozó kapu is a Ferihegyi úton, egy masszívabb kapuba rohant bele a szerb turistabusz. A járművön negyvennégy ember volt, a balesetben ketten meghaltak, huszonegyen pedig megsérültek.
Lapunk úgy tudja, az emeletes busz felső szintjén utazók hasra vetették magukat, amikor látták, hogy a jármű nem fér át a kapu alatt, amely szinte leborotválta a járművet. A busz egyébként túljutott már a 3,8 méter magas híd alatt, amelyet épp a tizenöt centivel alacsonyabb kapu védett a felelőtlen sofőröktől, igaz, csak a városközpont felőli oldalon. Korábban a "puhább" anyagból épített kapu állt ott, ám azt egy figyelmetlen kamionos kidöntötte, és azután került oda egy masszív, tartósabb kapu.
Ullrich András, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. út-, híd- és műtárgyfőosztályának vezetője a Magyar Hírlap kérdésére azt mondta, hogy a gyorsforgalmi út a fővárosi önkormányzat kezelésében van, ezért a főváros határozza meg, hová és milyen anyagból állítsanak magasságkorlátozó kapukat.
"Négy éve a rendőrség és a tűzoltóság kérésére a Felsőcsatári úti gyalogoshíd mindkét oldalán épült védőkapu. Ezeket azonban a gépjárművek annyira megrongálták, hogy le kellett bontani, és a centrum felőli oldalon újat építeni" – mondta a főosztályvezető.
Lapunknak a fővárosi önkormányzatnál azt a választ adták, hogy nem kötelező kiépíteni a kapukat, azok csak extra jelzések a sofőröknek. A szerb busz vezetője a kapu előtt legalább négy KRESZ-táblát hagyott figyelmen kívül.
"Tapasztalt sofőrök vezették a Magyarországon szombaton szerencsétlenül járt buszt" – állította Ilija Devic, a járművet üzemeltető vajdasági ATP Vojvodina vállalat igazgatója a belgrádi Blicnek adott nyilatkozatában. Devic úgy tudja, a buszvezető elismerte felelősségét.
A Magyar Feltalálók Egyesülete arra hívta fel a figyelmet, hogy létezik egy fénykapunak nevezett magyar találmány, melynek alkalmazásával elkerülhetők a mostanihoz hasonló tragikus balesetek. A fővárosnál vizsgálják, érdemes-e fényjelzőket szerelni a magassági kapukra.
Munkácsy Márton