Mi ketyeg?

2010.09.12.

Figyelő
Árháborúban zuhannak a fővárosi taxistarifák, de nem biztos, hogy ez egyértelműen öröm az utasok számára.

Különös árakkal találkozhat az ember a Travel Taxi honlapján. A mindössze néhány autóval rendelkező cég jelenleg kilométerenként 149 forintos áron kínálja szolgáltatását telefonos rendelés esetén, de az oldalon megtalálható három, „még nem alkalmazható” tarifa is, a legalsó 99 forintos. A tulajdonosi kör – amely egy nagyobb társaságot, a Max Taxit is birtokol – így üzen a konkurenciának: visszalő, ha tovább hajtják az árversenyt. A taxiórák már tartalmazzák a 99 forintos tételt, így az akár azonnal bevethető.

Apró társaságról lévén szó, a 99 forintos díj sem forgatná fel a piacot, de a megoldás jelzi, milyen indulatok fortyognak a felszín alatt. A máig tartó árversenyt a Taxi4 indította el tavaly év elején, amikor 184 forinttal jócskán aláment az akkoriban jellemző, kilométerenkénti 220–240 forintos díjnak. (Az összegek a leggyakrabban előforduló telefonos rendelésekre vonatkoznak.) Néhány kivételtől eltekintve a konkurencia követte a példát, így a Taxi4 árai lassan a középmezőnybe kerültek (néhány cég árairól lásd a grafikont).

A lefelé előzők egyike a Taxi 2000 Hungary Zrt., amelynek vezérigazgatója nem rejti véka alá, hogy pozícióik védelme érdekében szálltak be a licitbe. Szenczi-Szabó János szerint 164 forintos tarifájuk havi 180–220 fuvarral még elegendő bevételt termel a cégéhez tartozó taxisok számára – igaz, nem napi 8 órában. A szakmai fórumokon megnyilvánuló taxisok többsége éppen ezért dühös; mint írják, az árháború kirobbanása óta egyre többet kell dolgozniuk a felszínen maradáshoz. A munkaidő napi 16 óráig is felmehet.

HATÁRVIDÉK. Az elmúlt másfél év megmutatta, hogy volt mozgástér a korábbi árszint alatt, de arról megoszlanak a vélemények, hogy hol az önfenntartás határa. Ez egyebek mellett az autó műszaki állapotán múlik. A Taxi 2000-nél elvégzett számítások alapján például egy hároméves Skoda Octavia esetében kilométerenként 130–140 forintos díj fedezi az önköltséget. A másik fontos változó a hatékonyság, vagyis hogy hány kilométert tesz meg az autó utassal, illetve üresen. Ez a magyarázata annak az első látásra furcsa jelenségnek, hogy sok taxis áramlik az új, alacsonyabb tarifával nyomuló társaságokhoz. Abban bíznak, hogy a kedvezőbb árral megnyert szélesebb utazóközönség végeredményben nagyobb hasznot termel majd. (Megjegyzendő: ma már egyetlen taxitársaság sem rendelkezik saját autóflottával, a sofőrök bármikor odébbállhatnak.)

Erre épít a jelenleg a legolcsóbb társaságok közé tartozó TaxiPlus is, amely 150 forintos tarifával hódít. A Figyelő megkereste a kft. ügyvezető-tulajdonosait.

További részletek a Figyelő hetilap 2010/35-ik számában olvashatók.