2006.01.04.
Hírek
Napi hétszáz úthiba keletkezik Budapesten, a javítók szerint csak új utak építésével lehetne megszüntetni a gödörtengert. Egy szakértői tanulmány szerint még a legjobb technológiák sem elég hatékonyak.
Megnőtt a forgalma annak a hajléktalannak, aki az M3-as autópálya Szentmihályi úti lehajtójánál árulja az utakon talált dísztárcsákat. Bár az idősebb férfi rendszeresen ott üzletel, amikor kerestük, ismerősei azt mondták, "áruért ment".
Bár a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. nyilvántartása szerint tegnap mindössze 1452 úthiba volt a fővárosi kezelésű utakon, ez a szám egy nap alatt a másfélszeresére nőtt. A budai rakpart egy útszakaszán hétfőn autók tucatjai sérültek meg, mert belefutottak egy vízzel teli, mély és kiterjedt kátyúba. Tudósítónk tegnap azt tapasztalva, hogy a tömeges felnisérülések után egy nappal sincs lekerítve a kritikus útrész, mindössze néhány vödör hideg aszfalttal tömték be a lyukat, de folyamatosan mélyítik az autók.
"Nem ez volt az egyetlen útjavítás, amelyet nem megfelelő minőségben végeztek el" – mondta a Magyar Hírlapnak Almássy Kornél, a Budapesti Műszaki Egyetem út- és vasútépítési tanszékének munkatársa. A tanszéket – amelyen az MDF alelnökeként is dolgozó Almássy is tanít – közbeszerzési eljáráson választotta ki a főváros, hogy ellenőrizze a kátyúzás minőségét. "Bár az útjavítók közül a legjobb szakmai és műszaki feltételekkel az FKF Rt. rendelkezik, az általa elvégzett munkában is számos kivetnivaló van" – mondta Almássy.
Pontos meghatározás Kátyú: Az utak használata során a forgalmi igénybevételek és környezeti hatások nyomán létrejött károsodás, amely az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja. (Útügyi Műszaki Előírás) |
A tavalyi munkák két legfőbb hibája az volt, hogy a gödrök felületét nem tisztították ki megfelelően, és nem kenték be a kátyúk alját bitumenragasztó anyaggal.
Esztergályos Gábor, az FKF Rt. fő-építésvezetője mindkét hiányossággal tisztában van, de szerinte nincs mit tenni. A kátyút kitisztítani kétféleképpen lehet: söpréssel – ez nem hatékony –, vagy úgy, hogy sűrített levegővel kifújják a gödröket. A levegő viszont szétszórja a kavicsokat. "Városban szinte lehetetlen alkalmazni, autók és gyalogosok is sérülhetnek" – mondta a fő-építésvezető, szerinte a ragasztásra használt bitumenemulzió olyan fagyveszélyes anyag, hogy télen se gyártatni, se tárolni nincs értelme.
A kevésbé hatékony kátyúzási munkákról feltehetően más véleményük van a Budapesten szlalomozó autósoknak, akik nem mindig tudják elkerülni a gödröket. Németh László, a Joób és Társa Felniklinika részlegvezetője szerint az elmúlt napokban húsz százalékkal több autós érkezett hozzájuk sérült kerékkel. Aki a főváros útjain futott kátyúba, az megfelelő dokumentáció után az FKF Rt.-hez fordulhat panasszal.
Tavaly szeptemberig 3600-nál több kárigényből 2431-et találtak jogosnak a cégnél, így a cég biztosítója 113 millió forintot fizetett ki.
Munkácsy Márton