2006.05.16.
Az elmúlt három napban nyolcan haltak meg az utakon. Átlagosan minden huszonnégy órában hárman életüket vesztik közlekedési balesetben Magyarországon, ám az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) szerint ezzel nemzetközi szinten "csak" a középmezőnyben vagyunk.
A balesetek átlagosan negyven százalékát "a sebesség helytelen megválasztása" okozza – mondta érdeklődésünkre Jámbor István rendőr alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának munkatársa. Szerinte ebből az adatból is arra lehet következtetni: a tipikus magyar sofőr képtelen önmérsékletet tanúsítani, s figyelembe venni a korlátozó tényezőket, s a közlekedés más résztvevőit. A felvilágosításon és az elrettentésen kívül az alezredes szerint a szankcionálásnak van igazi hatása, ám szavai szerint a rendőrség nem tud nagyszámú szabályszegőt kezelni.
A kapott adatokból úgy tűnik, van némi igazuk azoknak, akik úgy gondolják: őket úgyse kapják el. A rendőröknek mindössze száz traffipaxuk van, hogy elcsípjék a gyorshajtókat, ám a 24 órás ellenőrzés nemcsak emiatt lehetetlen. "A Magyarországon használatos sebességmérőkkel sötétedés után csak korlátozott lehetőségünk van bizonyító erejű felvételt készíteni" – mondta az alezredes. Még ahhoz sincs elég ember, hogy az év minden napján, a "világos" órákban dolgozzon a száz traffipax. Ehhez nyolcszáz olyan emberre lenne szükség, aki ezenkívül semmi mást nem csinál. Most egyetlen sincs.
Ilyen okok állnak a hátterében annak, hogy átlagosan háromszáz kilométert meg lehet tenni anélkül, hogy ellenőrzésbe botlanánk.
A halálos kimenetelű balesetek számát egyébként az is befolyásolja, hogy melyik országban mennyire elterjedt a különböző biztonsági extrák – például blokkolásgátló, menetstabilizáló, légzsák – használata. Ebből a szempontból Magyarország rosszul áll az uniós átlaghoz képest, sok az öreg kocsi az utakon, amelyekben pusztán biztonsági öv van. Sokan még az öveket sem használják: csak az utazók ötven-hatvan százaléka köti be magát nálunk, míg például a briteknek csak öt százaléka nem használja ezt a védőeszközt.
A balesetek kicsivel több mint négy százalékát okozták a motorosok a múlt évben, ám 1999 óta negyven százalékkal nőtt az általuk okozott ütközések száma.
DP