2005.12.05.
1992. évi LXXIV. törvény 32. § (1) bekezdés a) pontja, 35. § (1) bekezdése, 1996. évi LXXXI. törvény 1. § (2) bekezdése, 8. §-a)
Az adóhatóság felperesi társaságnál bevallások utólagos vizsgálatára, továbbá valamennyi adónemre irányuló ellenőrzést tartott a 2001 és 2002.-es évek vonatkozásában.
A revíziós jegyzőkönyv mellékleteként csatolt szerződés értelmében a felperes egy vasúttársaság részére vállalkozási szerződés alapján takarítási tevékenységet végzett. A szerződés szerint a szolgáltatás kiterjedt az épületek, építmények, utasforgalmi létesítmények, szolgálati helyek napi és időszakos takarítására.
A szerződés 1. sz. melléklete a takarítási díjakat, a 2. sz. melléklete a takarítandó szolgálati helyeket, állomásfőnökségenként, a 3. sz. melléklete a takarítandó terület nagyságát, a takarítási gyakoriságot, az egységárat és vállalkozási díjat, a 4/A melléklete a takarítás során elvégzendő műveleteket, az 5. sz. melléklete pedig a laktanya gondnoksági tevékenységet tartalmazta.
Az általános takarítási műveletek szerint naponta kellett üríteni a szemétgyűjtőket, takarítani és fertőtleníteni a mosdókat, fürdőket, hetente pedig a napi tevékenységen túl porszívózásra, csempék lemosására, párkányok tisztítására került sor, havonta pedig ezen túl tisztítani kellett a fűtőtesteket és az ajtókat is.
A szerződésben foglalt tevékenységet a felperesi társaságnak és a felperesi társaság kapcsolt vállalkozásának alkalmazottai végezték az állomásfőnökségeken meghatározott díjtételek ellenében. A két fél megállapodása szerint a szerződés 3. és 5. mellékletében meghatározott feladatokon túl külön a vasúttársaság írásbeli megrendelése alapján esetenkénti takarítást is végezhetett felperes.
A revízió feltárta azt is, hogy a vállalkozás a ráfordításai között - közvetített szolgáltatás megnevezéssel - olyan alvállalkozói teljesítményeket is szerepeltetett, melyeket a vasúttársaság külön nem rendelt meg, és kiszámlázásuk sem történt meg.
Ennek tisztázása érdekében a revízió ezen alvállalkozóknál célvizsgálatot végzett a gazdasági cselekmény körülményeinek teljes feltárásához, nyilatkoztatta az alvállalkozókat, azok képviselőit, illetőleg az adott állomásfőnökségeket is.
Ennek keretében a F. Kft és az A-B Kft képviseletében N.F. nyilatkozott, miszerint az F. Kft-nek ő és felesége volt az ügyvezetője 2002. május 10.-ig, amikor is a céget román állampolgároknak eladták, de még ezt megelőzően a társaság 2001. február 26.-án székhelyét vidékről Budapestre tette át, és a 2001. évről adóbevallást nem nyújtott be.
Az A-B Kft-vel kapcsolatosan a revízió hasonló tényeket rögzített.
A revíziós jegyzőkönyv szerint B.N. ügyvezető több társaság nevében úgy nyilatkozott a revízió során, hogy sem a B. ÉS TÁRSA Bt., sem az M.-N. Kft, sem az L.I. Kft, sem az L.99 Kkt, sem pedig az L. Kft. 2001. évről adóbevallásokat nem nyújtottak be, mivel a társaságok is különböző időpontokban eladásra kerültek döntően külföldi személyek részére.
Az O.2000 Bt. képviseletében K.Iné ügyvezető nyilatkozott a számla kiállításának körülményeiről. Eszerint a felperesi társasággal úgy került kapcsolatba, hogy a gyermekeik együtt sportolnak, és a takarítást a család végzi, a gyerekek a számlát megírják ő aláírja, és az ellenértéket is a gyerekei vették át a felperesi társaság irodájában.
H. A. egyéni vállalkozó az általa kiállított alvállalkozói számlával kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy csak alkalmi munkásokat szerzett felperesnek, a takarításról információja nincs.
Az M. Kft képviseletében P.S. ügyvezető nyilatkozott, miszerint az általa szervezett alkalmi munkásokat nem ismeri, a munkavégzés során ő fizette ki zsebből a 4 napi munkabért.
Az R.2000 Bt, az M.Y.Bt, az I.CORP. Kft, és az N.3000 Kft képviseletében pedig Z.M. ügyvezető tett írásbeli nyilatkozatot, miszerint a munkákat elvégezték.
Az adóhatóság azt is tisztázta, hogy az R.2000 Bt adóbevallást nem tett, a számlák kibocsátásának időpontjában Z. M. már képviseleti jogosultsággal sem rendelkezett, hiszen a Bt-t 2000. október 5.-én hajléktalan személyeknek formailag eladta, később a céget végelszámolás elrendelése nélkül hivatalból törölte a cégbíróság. Az N.3000 Kft szintén eladásra került, iratanyag nem volt fellelhető, adóbevallása nem volt.
Az M.Y. Bt-t 2001. szeptember 9.-én adta el Z.M. ukrán állampolgároknak, a társaság bevallást nem adott, később hivatalból a társaságot törölték.
Az I.CORP. Kft-t Z.M. és testvére alapította, a cég szintén eladásra került már a revízió előtt, és Z.M. nyilatkozata szerint az eladás során minden iratot az új tulajdonosnak átadott, ezért ezeket bemutatni az adóhatóság részére nem tudta.
Ezen túl a revízió adatgyűjtéseket és információkat szerzett a pályafőnökségeken keresztül is az alvállalkozók tevékenységéről. Az állomásfőnökségeken csak a felperesi társaság alkalmazottainak szokásos takarításáról tudtak, másról nem volt ismeretük. Nem talált a revízió írásos belépési engedélyeket sem azokról a dolgozókról, akik alvállalkozóként a számla szerint tevékenykedtek.
Összehasonlította a revízió - adott időszakokra vonatkozóan - a szerződés szerint a felperes által kiszámlázott díjtételeket és m2-eket az alvállalkozói számlák szerinti díjtételekkel és m2-kel, amelyek során folyamatos ellentmondásokat tapasztalt. Nem tűnt ki a számlákból az sem, hogy a közvetített szolgáltatások miképpen kerültek a számlák adattartalmában továbbszámlázásra.
Ezekből a bizonyítékokból vonta le az adóhatóság az első fokú határozatában azt a következtetést, hogy ezek a számlák nem felelnek meg az Áfa tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja, illetőleg a számvitelről szóló 2000. évi C. tv. 15. § (3), 165. § (2) és 166. § (2) bekezdéseinek, vagyis nem hitelesek, tehát az Áfa tv. 34. §-a szerinti adólevonási jog a felperest nem illeti meg.
Az alakilag és tartalmilag hiteltelen számlák - az 1996. évi LXXXI. törvény 1. § (2) bekezdése és 8. §-a alapján - nem minősülnek a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak, ezért a számlák nettó értékével az adóhatóság megemelte a felperesi társaság társasági adóalapját és levonta ennek adójogi következményeit.
Felperes fellebbezése kapcsán a másodfokú adóhatóság az első fokú határozatot helyben hagyta. A feltárt tényállás alapján az első fokú hatósággal azonosan arra a következtetésre jutott, hogy a hiteltelen számlák alapján a felperest Áfa levonás nem illeti meg és a számlák alapján átadott pénzösszeg a társasági adónemben költségként nem vehető figyelembe.
Ilyen előzmények után terjesztette elő a felperes keresetét a bíróságra jogszabálysértésre történő hivatkozással. Keresetében eljárási és anyagi jogi szabályok megsértésére egyaránt hivatkozott. Az eljárási szabályok megsértése vonatkozásában az Art. 97. § (4) és (6) bekezdésére utalt, vagyis arra, hogy a tényállás kellően nem tisztázott, és ebből következően az adóhatóság helytelen jogi következtetést vont le.