Ingyen reklámautó: piramisjáték vagy az évszázad üzlete?

2006.12.14.

Bepalizás?
Akár nulla százalékos kezdőrészlettel új autóhoz juthatunk, sőt még a törlesztő részletet is átvállalják helyettünk azok a cégek, amelyek reklámokkal matricázzák fel a gépkocsinkat. De mit kell tennie az ügyfélnek? Például belépéskor regisztrációs díjat fizetni. Nem is keveset. Reklámszakemberek vitatják, hogy az alig egy éve induló reklámautós cégek reklámokból tudnák finanszírozni a havi több százmillió forintra rúgó törlesztő részleteket.

Már a reggeli nyitás előtt percekkel tucatnyian várakoznak az „ingyenes reklámautókat” kínáló Il Ferro Kft. egyik külvárosi irodájában, s mihelyst nyílik az ajtó, megrohamozzák a pultokat az emberek. „Egy barátom az Önök ügyfele, mindent elmesélt, ismerem a szerződési feltételeket” – magyarázza a cég alkalmazottjának az egyik leendő ügyfél, s már fénymásolják is a papírjait. A nyitás után szinte nem telik el perc anélkül, hogy ne toppanna be egy érdeklődő, egy potenciális kliens. Nem csoda, hiszen a cég ajánlata – első hallásra – nagyon vonzónak tűnik az ügyfeleknek: akár nulla százalékos kezdőrészlettel is vásárolhatnak autót, a kft. 40 ezer forint erejéig átvállalja tőlük a törlesztő részlet fizetését. Cserébe az autóra reklámot tesznek. De nemcsak új autókra vonatkozik ajánlatuk. Ha például egy kifogástalan állapotú, de legfeljebb 5 éves gépkocsit ajánl fel valaki reklámcélra, havi 50 ezer forint reklámdíj üti a markát. Egy jelentékeny apróság azért még akad: ha új autóval száll be valaki az üzletbe, akkor 180 ezer forintos, ún. regisztrációs díjat kell fizetnie. Használt autónál ugyanennyi a regisztrációs díj - feltéve, ha 2 éves szerződést köt a céggel, 5 éves szerződésnél ugyanis már 333 ezer forintot kérnek el tőle.

Bármikor megszűnhet a szerződés

De nemcsak a regisztrációs díj szegheti kedvét az új autóra ácsingózó ügyfeleknek, hanem az ún. hasznosítási szerződésben foglalt egyéb feltételek is. Ebben a szerződésben az ügyfél egyebek mellett vállalja, hogy kizárólag az Il Ferróval szerződésben álló márkakereskedőktől vásárol autót, méghozzá listaáron, az aktuális akciókat és kedvezményeket pedig nem veheti igénybe. Vállalja azt is, hogy az autóval – vasárnap és a munkaszüneti napok kivételével – napi 30 kilométert közlekedik, s az időszakos szervizelést csak abban a márkakereskedésben végezteti, ahol az autót átvette. Minden hónapban egyszer (elseje és ötödike között) köteles „matrica-és kilométerellenőrzésre” a kft. egyik telephelyén megjelenni. Igencsak fontos pontja a szerződésnek, hogy azt a cég (vagy az ügyfél) 30 napos felmondási idővel indoklás nélkül felmondhatja. A szerződésben azt is rögzítették, hogy amennyiben az megszűnik, az ügyfélnek „semmiféle követelése nem lehet” az Il Ferróval szemben. Ráadásul sok ügyfél azzal sem számol, hogy a reklámautójából származó bevétele után adóznia is kell.