2007.02.07.
"Azt javasoljuk, hogy a most kialakult jobbkéz-szabállyal szemben, ahelyett - egy fokozatos átállás keretében - az utcák alá- és fölérendeltségét táblákkal egyértelműen jelezzük a közlekedőknek. Mi azt tapasztaljuk, hogy az elsőbbségadás meg nem adásából fakadóan Budapesten több ezer baleset keletkezik évente" - hangsúlyozta Hock Zoltán.
Az MDF elnökhelyettese hozzátette: javasolni fogják, hogy egy budapesti kerületben kísérleti jelleggel helyezzenek ki jelzőtáblákat azokba a kereszteződésekbe, ahol jelenleg nincsenek. Ha a kísérlet sikeres lesz, akkor akár az egész országra ki lehetne terjeszteni az akciót - mutatott rá a politikus.
Hock Zoltán szerint több tízezer táblára lenne szükség, országos szinten pedig milliárdokba kerülne a program, amelyet nyolc-tíz éven belül meg lehetne valósítani. Az MDF szerint a költségeket az önkormányzatok és a közlekedési tárca közösen fedezné. A párt számításai alapján egy tábla beszerzése és kihelyezése mintegy tizenötezer forintba kerülne.
Hock Zoltán elmondta, hogy ehhez kapcsolódóan a KRESZ szabályairól szóló minisztériumi rendelet módosítását is kezdeményezni fogják annak érdekében, hogy csökkentsék az olyan balesetek számát, amelyek az útkereszteződésekben történnek.
Az MDF-es politikus kiemelte, hogy a párt a kormánynál kezdeményezi majd a rendeletmódosítást, a fővárossal pedig egyeztetnek arról, hogy melyik kerületben végezzék el a kísérletet.
Almássy Kornél hangsúlyozta, hogy javaslatukat véleményeztetni szeretnék a Közlekedéstudományi Intézettel, a Közlekedési Felügyelettel és a Budapesti Műszaki Egyetemmel is.
Az MDF külön e-mail címet hozott létre, amelyre várják az állampolgárok bejelentéseit. Arra kérik az autósokat, hogy jelezzék a tábla nélküli veszélyes útkereszteződéseket a jobbkezszabaly@mdf.hu címen - tette hozzá Almássy Kornél.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2006 szeptember végéig több mint háromezer baleset történt kereszteződésekben, ebből 2768 lakott területen belül. Az Országos Rendőr-főkapitányság legfrissebb adatai szerint a 2006-ban bekövetkezett húszezer személyi sérüléses baleset ötöde azért történt, mert az autósok nem adták meg az elsőbbséget - derül ki az MDF adatsorából.
A KRESZ szabályait a közlekedési- és posta-, valamint a belügyminisztérium 1975-ös - többször módosított - közös rendelete szabályozza. A rendelet szerint az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a jobbról érkező minden járműnek, ha a kereszteződésben nincs jelzőtábla.
STOP/MTI