Nem olcsó a különvonat

2007.07.05.

A MÁV eltér a hatályos üzletszabályzattól  MNO
Turistacsoport utaztatására különvonatot rendelt a MÁV-tól olvasónk egy megszüntetett szárnyvonalon. Az árajánlatból kiderült, hogy a „szolgáltató” csak nappali világításban, csak hétköznap – de pénteken nem – vállalja az utat. A „közlekedtetési díj” – 25 kilométerre 2700 forint utasonként – pedig annyi, amiből akár taxin is eljuthattak volna a célállomásra.

Kál-Kápolnáról Sirok megállóhelyre kívánt egy pénteki estén 130 fős csoportot utaztatni olvasónk, ezért árajánlatot kért a MÁV-tól. A cég az ajánlatában leszögezte: a Kál-Kápolna–Sirok viszonylaton, a 84-es vasútvonalon 2007. március 4-től a közforgalmú személyszállítás szünetel. A vonalat nem zárták be teljesen, mivel a MÁV Cargo tehervonatokat közlekedtet, de a forgalmi szolgálat megszűnt, s úgynevezett egyszerűsített forgalmi kiszolgálási rendet vezettek be. Emiatt a személyszállító vonat csak nappali fényviszonyok mellett, világosban közlekedhet, minden sorompó előtt meg kell állnia, s a sorompó lezárása, útátjáró fedezése után lehet a kereszteződésen áthaladni, majd újból meg kell állni, s a sorompó felnyitását követően szabad csak továbbmennie. Minden menethez kétfős pályavasúti kiszolgálószemélyzet szükséges. Kál-Kápolnáról Sirok megállóhelyre a MÁV szerint a 25 kilométeres út 45 perc menetidőt igényel. Végül a vasúttársaság leszögezte: olvasónk kérését csak abban az esetben tudják teljesíteni, ha a választott nap nem péntek, az időpont nem este. A különvonat közlekedtetési díja 355 000 forint.

Jámbor Gyula

(Részletek a Magyar Nemzet 2007. július 4-i számában)