Még csak döcög a ferihegyi vasút

2007.09.03.

Taxi: többmilliárdos bevétel
Legkézenfekvőbb megoldásnak eddig a taxi tűnt: egy 2005-ös felmérés szerint minden negyedik utas ezt az alternatívát választotta. Ez azt jelenti, hogy a repülőtéri forgalom - amennyiben négy-ötezer forintnak veszünk egy átlagos tarifát, és egy autóra átlagban két utas jut - évente többmilliárd forintos bevételt hoz a taxis cégeknek....

Eddig enyhén szólva sem aratott bombasikert az utasok körében a július közepén megindult ferihegyi vasúti összeköttetés. Az első hónapban naponta mintegy hatvanan váltottak jegyet a reptéri járatokra, s az új lehetőség sem a Zóna Taxi, sem a BKV ferihegyi forgalmát nem vetette vissza, tudta meg az mfor.hu. A jelenleg még kissé fapadosnak tűnő szolgáltatás mellett elvileg megoldás lehetne a kormányzati szinten régóta ígérgetett gyorsvasút vagy a hármas metró meghosszabbítása. Félő azonban, hogy az irdatlan pénzekről szóló kérdésben a végső döntés nem szakmai érvek, hanem politikai és befektetői érdekek alapján születik majd meg.

Egy hónap alatt mintegy kétezer ferihegyi utast szállított a MÁV Start az egyes terminál és a Nyugati pályaudvar közötti szakaszon, ami milliós nagyságrendű bevételt eredményezett, tudtuk meg Balogh-Fazekas Anitától, a cég szóvivőjétől.
Bár a vasúttársaság hivatalosan elégedett a fenti számokkal, s a szolgáltatás népszerűségének fokozatos növekedéséről számol be, az átlagosan napi hatvan utas és a milliós bevétel gyakorlatilag jelentéktelen a piacban rejlő lehetőségekhez képest. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy tavaly több mint hétmillió utasnak jelentett kiinduló vagy végállomást Ferihegy, azaz ennyi embernek kellett valamilyen módon elhagynia a repülőteret vagy kijutnia oda a Belvárosból.

Egyelőre nem sok vizet zavar a MÁV (Mfor-montázs)

Taxi: többmilliárdos bevétel

A legkézenfekvőbb megoldásnak eddig a taxi tűnt: egy 2005-ös felmérés szerint minden negyedik utas ezt az alternatívát választotta. Ez azt jelenti, hogy a repülőtéri forgalom - amennyiben négy-ötezer forintnak veszünk egy átlagos tarifát, és egy autóra átlagban két utas jut - évente többmilliárd forintos bevételt hoz a taxis cégeknek. Bár a MÁV kérdésünkre nem közölt adatokat a 2007-re tervezett utasszámról és bevételről, az első hónap adatai alapján valószínűsíthető tízmilliós nagyságrendű bevétel eltörpül a taxiscégek forgalma mellett.

Igaz, a jelenlegi vasúti szolgáltatásnak nem is utóbbiakkal kellene versenyeznie, hiszen azok lényegesen drágábbak, tehát más utasréteget céloznak meg. "A mi szolgáltatásunk nemhogy egy személyvonatéval, de még egy InterCityével sem mérhető össze" - magyarázta kérdésünkre Sült Tiborné. A Budapest Airport (BA) Zrt. tavalyi taxitenderén győztes Zóna Taxi kommunikációs igazgatója szerint nem volt érzékelhető változás utasforgalmukban a vasúti összeköttetés megindulása óta, s várakozásaik szerint "üzletkörük a jövőben sem fog változni."

 

 

 


c