2006.12.13.
Menedzsment Fórum
A Budapest Airport Zrt. keddi egyeztetésén arra az elhatározásra jutott, hogy nem szedeti le a néhány napja kiszerelt, a KRESZ-ben nem szereplő közlekedési táblát. A taxival behajtani tilos táblát azért rakatta ki a BA, mert az üzemeltetővel szerződött Zóna taxikon kívül más társaságok autói is megjelentek Ferihegy úgynevezett külső gyűrűjén.
A gyakran taxitársaságokon kívüli, hiénáknak nevezett taxisok egyre gyakrabban hívatlan vendégei a repülőtér bizonyos részének, a külső gyűrűnek, ahová elvileg csak a hivatalos reptértaxi, a Zóna Services Konzorcium autói hajthatnának be. Lényegében ezzel indokolja a BA a tiltó táblák kihelyezését.
A problémát minél hamarabb meg kellett oldani, mert ezek a taxisok néhá többszörös áron szállították az utasokat a belvárosba, ami egyáltalán nem használ sem a repülőtér, sem Budapest jóhírének - szögezte le Szollár Domokos, a BA szóvivője. A tenderen végül elbukott társaságok szerint ugyanakkor a Zónánál is megtalálhatók voltak tisztességtelen taxisok.
A táblák kihelyezése óriási felzúdulást váltott ki az alternatív taxitársaságok körében. Egyrészt ezzel ellehetetlenül a helyzetük, mert ha valaki telefonon rendel egy, nem a Zóna kötelékébe tartozó taxit, akkor az utasnak több száz métert kell gyalogolni a parkolóig, ahol beszállhat az autóba. Másrészt - szól a vállalatok kifogása - a tiltás úgy ahogy van, szabálytalan.
A KRESZ ugyanis nem ismeri ezt a típusú táblát, vagyis az szabálytalanul van kitéve, miközben a rendőrség sem szereltetheti le. Persze az ügyet más oldalról is lehet nézni: ha a tábla szabálytalan, akkor az nem kötelez semmire, illetve a rendőrség nem akadályozhatja meg a taxist abban, hogy behajtson.
Kialakulóban a megoldás
Ennek ellenére a taxisokra hatott a tiltás, mert a szóvivő szerint eltűntek a szóban forgó területről. Mindazonáltal a helyzet tisztázása érdekében a BA végiggondolta, hogyan lehet szakszerűen megoldani a problémát.
Több elképzelés is felmerült, végül úgy döntöttek, maradnak a táblák. Mivel a rendőrség nem intézkedhet - hiszen a tábla főszabályként nem létezik -, az ellenőrzésre más módszert talált ki a BA. Egy külső céget bíznak majd meg azzal, hogy a tábla utasításait betartassa a taxisokkal. A szóban forgó cég megbízása rövid időn belül megtörténhet, de ehhez tulajdonosi beleegyezés szükséges - mondta Szollár Domokos.
A BA ugyanakkor várhatóan nem elégszik majd meg ennyivel. Azt tervezik ugyanis, hogy az összes taxivállalattal leülnek egy tárgyalóasztalhoz, hogy mindenki számára elfogadható megoldást tudjanak találni a reptéri taxizásra.