Háborút vesztettek Budapest legnagyobb taxiscégei

2006.08.02.

Régi taxik új köntösben
Továbbra is nyeregben marad a Ferihegyet mintegy másfél évtizede uraló taxiscsoport, mivel verhetetlen árajánlatával térdre kényszerítette a legnagyobb fővárosi taxiscégek konzorciumát. Csütörtökön utóbbiak nem egyszerűen csatát, hanem háborút vesztettek, hiszen vetélytársuk most már teljesen legálisan birtokolja majd a reptéri drosztokat. Ferihegyen ezzel együtt ígérik: utasszempontból igenis új korszak fog kezdődni augusztus 15-én.
MFOR:HU 2006. július, 21., péntek Wéber Balázs

"Nevetséges" - röviden így jellemezte kérdésünkre a ferihegyi pályázat győztesének kihirdetett Zóna Service Konzorcium által ajánlott fuvardíjakat Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis kollégiumának elnöke. Bár a szakember, aki a vesztes konzorciumhoz tartozó 6X6 Taxi marketingigazgatója is egyben, gratulált a győztesnek, egyúttal megjegyezte: roppant kíváncsi arra, hogyan lesz képes ilyen árak mellett rentábilisan üzemelni.

Mindenkinek aláígértek

Mint ismert, a Zóna Service komoly, a jelenlegi díjakhoz képest átlagosan 30 százalékos csökkentésre vállalt garanciát a második fordulóra benyújtott pályázatában. Eszerint a 2. zónába (Pest központi részei) maximum 3500, a 3. zónába (Buda belvárosa) pedig maximum 3600 forintért lehet majd eljutni a reptérről, ami 1700-1800 forinttal kevesebb a jelenleg érvényes áraknál. Chris Woodruff, a Budapest Airport (BA) ZRt. korábbi vezérigazgatója, a tender ötletének egyik szülőatyja szerint ezek a díjak a telefonon rendelt kocsik tarifáinál is kedvezőbbek lehetnek.


A rendelkezésünkre bocsátott adatokból kiderül, hogy a Zóna Service egyértelműen a fuvardíjakra tett ajánlatával nyerte meg a tendert. Amennyiben ugyanis csak a másik két szempontra, a BA-nak fizetendő díjra és a szolgáltatás színvonalára adott pontszámokat vették volna figyelembe, akkor most a legnagyobb budapesti taxiscégeket (6x6 Taxi, BudaTaxi, Budapest Taxi, City Taxi, Főtaxi, Taxi 2000)  tömörítő konzorcium örülhetne. (Bár a Zóna Service az ígért szolgáltatások színvonalára kapott pontokat tekintve is nyerő volt, a nagy taxiscégek konzorciuma lényegesen többet fizetett volna a BA-nak szolgáltatási díj címén.)


Az életükért küzdöttek

A későbbi nyertes azért ajánlott az ésszerűség határán mozgó árakat, mert - mint ahogy egyik informátorunk fogalmazott - "számukra ez a tender élet-halál kérdés volt." A budapesti taxispiac területileg ugyanis már régen le van osztva, a Zóna Service-ben érdekelt társaságnak pedig Ferihegyen kívül nincs komoly bázisa.

Azt, hogy túlbiztosították a győzelmet (és így a jövőt tekintve saját magukat hozták nehéz helyzetbe), mi sem jelzi jobban, minthogy 9000 ponttal, több mint 1000 pontos előnnyel végeztek az első helyen. Igaz, ebben szerepet játszott az is, hogy a nagy taxikat tömörítő csoport a vártnál gyengébben szerepelt. Úgy tudjuk, hogy utóbbi az első fordulóban a jelenlegi reptéri fuvardíjaknál 30 százalékkal drágább (!) ajánlatot nyújtott be, amiből a második fordulóban némileg engedett. Sipeki úgy véli, hogy konzorciumuk "szakmailag megalapozott, tisztességes árakkal számolt." A Zóna Service díjszabása láttán viszont azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy előbb-utóbb a Gazdasági Versenyhivatal is közbe fog avatkozni.

A fejleményekkel kapcsolatban Szollár Domokos, a BA ZRt. szóvivője az mfor.hu megkeresésére úgy fogalmazott: céljuk kezdetektől fogva az volt, hogy egy átlátható, az utasok érdekeit szem előtt tartó rendszert honosítsanak meg Ferihegyen. Kiemelte, hogy a Zóna Service ajánlata messze a legjobb volt, s biztosak abban, hogy augusztus 15-től az eddigieknél valóban olcsóbb, jobb és teljesen korrekt szolgáltatást kap majd az utas. Ezt - mint ahogy arra Woodruff is utalt - a BA komoly ellenőrzési rendszer felállításával garantálja, és fenntartja magának a jogot, hogy probléma esetén idő előtt felmondja a szerződést.

A volt vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy a repülőtér anyagilag éppen a végül győztes céggel járt a legrosszabbul, mivel az üzemeltetőnek fizetendő díj tekintetében a Zóna Service ajánlotta a legalacsonyabb összeget, fuvaronként 450 forintot.


Tizenöt éve uralják a terepet                       

    Régi taxik új köntösben (Mfor-montázs)

Bár a Woodruff vezette BA szándékainak helyességéhez nem férhet kétség, ezzel együtt tény, hogy szerdai határozatával - mégha akaratlanul is - egy szűk, a ferihegyi drosztokat másfél évtizede befolyása alatt tartó érdekkörnek, az egykori Airport Taxi Kft. mögött álló csoportnak szavazott további bizalmat.

Úgy tudjuk, fenti cég még 1992-ben kötött írásos, ám hivatalosan sehol el nem ismert megállapodást a repülőtér akkori vezetésével a drosztok birtokbavételéről, s azóta folyamatosan jelen van Ferihegyen. Jelenleg a vállalat utódja, a V.I.P.T. Kft. üzemelteti a Tourist Taxit, amelynek ügyvezető igazgatója, Szakál József egyéni vállalkozóként társult a Zóna Service-hez. A ferihegyi drosztokat pedig valójában évek óta két társaság, a Tourist Taxi, illetve az A-Taxi Kft. által üzemeltetett Airport Taxi Service uralja. A szálak végül Veres István, a Citadella-terasz ügye kapcsán elhíresült vállalkozó kezében futnak össze, aki korábban tulajdonosa volt, jelenleg pedig tanácsadója a Tourist Taxinak.

Monopólium fizikai erőszakkal

Tény, hogy a Gazdasági Versenyhivatal korábban a fenti szereplőket, tehát mind az Airport Taxi Kft.-t, mind a V.I.P.T. Kft.-t elmarasztalta amiatt, mert taxijaik hosszú évekig nem legálisan, hanem a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (például fizikai erőszakkal) biztosítottak a maguk számára kivételezett helyzetet a reptéren. Az sem vitatható, hogy Ferihegyen rendszeresek voltak az összetűzések a nagy cégek és a köznyelv által hiénákként aposztrofált taxisok között, amelyekből végül - a hatóságok csendes asszisztálása mellett - általában utóbbiak kerültek ki győztesen.

A Tourist Taxi ügyvezetője az őket ért vádakkal kapcsolatban a Figyelőnek korábban úgy nyilatkozott: a panaszok nyomán voucher-rendszert vezettek be, vagyis az utas a reptéri diszpécsertől tudja meg az árat, a taxisnak pedig az általa kiállított utalványt adja át fizetéskor. Hozzátette, hogy szerinte lényegesen olcsóbban dolgoznak a többi társaságnál. Szakál egyúttal üdvözölte a tenderkiírásról szóló döntést.

Mindezek ellenére tény az is, hogy a másfél évtizede fennálló visszásságok a privatizáció bekövetkeztéig nem szűntek meg. Erről tanúskodnak Woodruff nyilatkozatai is, aki szerint a legtöbb panasz a taxi-szolgáltatások színvonala miatt érkezett hozzájuk. "Az egész ország tudja, hogy a szolgáltatás elfogadhatatlan. Nem ez a megfelelő fogadtatás a Magyarországra látogatóknak, ezért lépnünk kellett az ügyben" - mondta el még márciusban.
Szerinte az utasok az alacsony színvonal mellett legtöbbször a túlszámlázásokra panaszkodtak. Ezzel összhangban Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere is megjegyezte a csütörtöki sajtótájékoztatón, hogy "a jövőben az utasok biztosak lehetnek abban, hogy nem csapják be őket."

Kiknek nem volt érdeke a változás?

A nagy kérdés ezek után az: ami 8 hónap alatt sikerült a briteknek, az 15 év alatt miért nem jött össze a BA-Fővárosi Önkormányzat-kormány hármasnak? Demszky, mint főpolgármester az ezt firtató újságírói felvetésre kérdéssel válaszolt: "Tudja Ön, mikor volt a privatizáció? Addig nem léphettünk! Előtte pedig a BA ZRt. állami cég volt, nem a város feladata volt a cselekvés." (sic!)

A változásban a brit vezetés határozott fellépése mellett kulcsszerepe volt annak is, hogy április 27-én elfogadták a tenderkiírást lehetővé tévő droszttörvény-módosítást. Az, hogy arra végül rábólintott a Fővárosi Közgyűlés, értesüléseink szerint elsősorban a főváros politikai életében lezajlott hatalmi átrendeződésnek volt köszönhető.

Úgy tudjuk, bár 15 év alatt a BA-n belül is többször történtek lépések annak érdekében, hogy változtassanak a tarthatatlan állapotokon, ezek - politikai vagy egyéb érdekcsoportok nyomására - végül elhaltak. A reformkísérletek elbukásának pontos okát illetően egymástól független, az ügyet közelről ismerő forrásaink egyetértettek, ám névvel egyikőjük sem kívánta vállalni állításait.

Wéber Balázs