Gyorsan hajtó politikusok

2006.04.29.

Vizet prédikál és bort iszik
A választási hadjárat során több politikus is megszegte a 130 km/h-s sebességkorlátozást a magyar autópályákon. Az Egyesület hivatalos honlapján, a www.NSL130.HU weboldalon tette közzé a gyorshajtásról készült felvételeket, választ várva a szabálysértőktől.

2006. március 22-én, 20 órakor Mikola István a Fidesz kormányfőhelyettes-jelöltje a Békésszentandráson tartott lakossági fórum után az M5 autópályán 145 km/h-s sebességgel haladt Budapest felé. Nem sokkal ezután, 2006. április 6-án, 21 órakor Szekeres Imre az MSZP elnökhelyettese a Nagykörösön tartott kampányzáró gyűlés után az M5 autópálya Budapest felé vezető szakaszán hajtott 171 km/h-s sebességgel.

Ugyancsak szabályt sértett Áder János, a Fidesz országgyűlési frakciójának vezetője 2006. április 18. 20 óra 45 perckor, egy lakossági fórum után. A politikus Egerből az M3 autópálya Füzesabonytól Budapest felé tartó szakaszán több mint 170 km/h sebességgel haladt. A megengedett sebességhatár átlépéséről mindhárom esetben felvétel készült, s ezt az NSL Egyesület honlapján, április 25-én tette közzé, hogy ezzel is elősegítse a társadalmi párbeszéd kialakulását a témában. Bochkor Gábor műsorvezető a felvételek láttán élő rádióadásban állt a kezdeményezés mellé.

Árpa Attila, az NSL Egyesület elnöke a felvételek kapcsán elmondta: "Bízom benne, hogy a most nyilvánosságra került felvételek után más országgyűlési képviselők is válaszolnak az NSL Egyesület nyílt levelére. Minden felelős politikusnak végig kell gondolnia, hogy a hatályban lévő közlekedési szabályok mennyire korszerűek és betarthatóak. Az autópályák sebességkorlátozásának eltörlése túlmutat a közlekedési táblák leszerelésén, hiszen arról szól, hogy a közlekedési szabályokat vegyék komolyan az autósok. Ezt pedig csak akkor fogják megtenni, ha azok ésszerű és életszerű szabályok."

Háttér

A 2006. januárjában alakult NSL Egyesület jelenleg a magyar autópályákon érvényben lévő, 130 km/h-s sebességkorlátozás eltörléséért folytat aláírásgyűjtési kampányt, hogy a döntéshozókat - akiknek többsége maga sem tartja be ezt a KRESZ-szabályt - mihamarabb válaszra késztesse.

Magyarországon a hatályban lévő KRESZ szerint az autópályákon a maximálisan megengedett sebesség 130 km/h. A valóság ezzel szemben az, hogy a vezetők többsége az autópályán gyorsabban hajt a megengedettnél. Egy közvélemény-kutatás szerint a magyar vezetők fele bevallja, hogy rendszeresen gyorsabban szokott hajtani, tehát a magyar vezetők fele az autópályán szabályt sért.

A No Speed Limit Egyesület elnöke, Árpa Attila február 16-án nyílt levelet írt az Országgyűlés képviselőinek, őszinte választ várva arra a kérdésre, be szokták-e tartani a 130-as sebességkorlátozást az autópályákon. Eddig Dr. Toller László, Pécs polgármestere, Juhász Gábor, belügyminisztériumi államtitkár és Tóth József, Budapest 13. kerületi polgármestere vallotta be, hogy szokott a megengedett sebességhatárnál többel hajtani az autópályákon.

Forrás: Autóstílus.hu