2006.08.03.
Értesülésünk szerint várhatóan ma írja alá a ferihegyi taxisszolgáltatásról szóló megállapodást a pályázaton nyertes Zóna Service Konzorciummal a Budapest Airport Zrt. A konzorcium - amelynek taxivállalkozással foglalkozó tagjai többségében az eddig éppen a reptéri szolgáltatások minősége kapcsán elhíresült Tourist Taxi néven futó fuvarszervezőhöz, a V.I.P.T. Kft.-hez köthetők - augusztus 15-én kezdi meg a munkát.
Az eddigieknél 31 százalékkal alacsonyabb árakon viszik a városba a repülőtér utasait - a belvárosba 3500 forint lesz a díj, a reptér közeli kerületekbe 2900, de a főváros legtávolabbi részeibe is csak 3600 forint. Ebből 450 forint a Budapest Airportot illeti meg. Vidékre kilométerenként 180 forintért szállítják az utast - ez a versenytársaknál a szerződött partnereknek, nagyvállalatoknak adott fuvardíjjal egyezik meg (a "normál" telefonos tarifa 200, az utcai 240 forint körül mozog). Mindehhez - egy éven belül - teljesen megújult, egységesített, helymeghatározó GPS-szel, és belső multimédiás rendszerrel (kis tévékkel) felszerelt autópark, valamint a BA Zrt. feltételeinek megfelelő, angolul (alapfokon) beszélő sofőr társul. Csak az új járművek beszerzésére 1,2 milliárd forintot költenek, igaz a konzorcium tagja egy autókereskedő társaság is.
A ferihegyi állapotokat rendezni hivatott pályázat végeredménye a vesztesek - a fővárosi nagy taxitársaságok - körében meglehetős meglepetést keltett: túlzottan is kedvezőnek találták az ajánlatot. Lengyel Sándor, a 6x6 vezetője szerint érthető, hogy a cég meg kívánta őrizni piacát, ám szerinte a kínált árak minden gazdaságossági számítást nélkülöznek.
A taxisok belső internetes újságjukon (a hallotaxi.hu-n) elindított fórumon hetek óta vitatkoznak arról, vajon ilyen fuvardíjak mellett megéri-e a Zónánál dolgozni, meg lehet-e keresni a megélhetéshez szükséges pénzt. Az általános válasz, hogy nem - el is terjedt a pletyka, hogy a konzorcium nem tud majd kiállítani 150, a feltételeknek megfelelő taxist. Ám ez - mint a szerződés aláírása mutathatja - sikerült.
A Zóna Service leadta a ferihegyi taxisok névsorát, és további, mintegy 80 jelentkező van, akinek ugyan nincs járműve, de vállalná a munkát - nyilatkozta a konzorcium képviseletében Veres István. A vállalkozó - aki a Citadella üzemeltetőjeként vált ismerté, de akihez köthetők a ferihegyi taxisszolgáltatást eddig működtető cégek is - azt állítja: a taxisoknak meg kell érteniük, hogy a személyfuvarozás nem a gyors meggazdagodásról szól. Ő - mondja - öt évre biztos állást kínál, és ez az, ami csábító.
Veres nem tartja áron alulinak a tarifáikat, szerinte azok megfelelő profitot tartalmaznak. Bevételt remél az egységes - és ezért majd Budapest képéhez is hozzá tartozó - járműparkon elhelyezett hirdetésekből, valamint a belső multimédiás rendszeren futtatott - vélhetően főként a külföldieket célzó - reklámokból is. Kérdéses továbbá, hogy milyen díjakkal mennek majd a városból a reptérre az autók - ebből is bevétel származhat. Veres úgy fogalmazott: érdekükben áll olyan tarifákat meghatározni, hogy a városból kifelé is őket válasszák. Ennek kapcsán megjegyezte: a piacukat féltő versenytársak most mindent megtesznek azért, hogy megnehezítsék a dolgát. A nagy cégek szerinte azzal fenyegetik a nekik dolgozó taxisokat, hogy ha elmennek a Zónához, soha többé nem térhetnek vissza hozzájuk. Lengyel Sándor ezt határozottan cáfolja. A taxisok szabad vállalkozók - mondja -, senki nem kívánja őket korlátozni. Ő maga is arra biztatja kollégáit: nyugodtan hallgassák meg, milyen feltételeket kínál nekik a ferihegyi pályázaton nyertes társaság. Szerinte azonban inkább az a jellemző, hogy a győztes konzorciumhoz tartozó fuvarszervezők taxisai érdeklődnek náluk a lehetőségek iránt.
A taxisok honlapján található ferihegyi fórumon azt találgatják, hogyan lehet majd emelni a most meghatározott - pályázatnyertes - árakat. Szerintük ugyanis a jelenlegi díjak csak három hónapra szólnak. A szerződés alapján ugyanakkor meglehetősen nehéz emelni. Erre egy évben egyszer van lehetőség, legfeljebb az előző évi inflációnak megfelelő mértékben, és akkor is csupán a Budapest Airport Zrt. jóváhagyásával - mondta el lapunknak Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője. Úgy tudjuk: a drágításra az inflációs adat megjelenését követően van mód - vagyis legközelebb január végén, február elején. A kikötések értelmében ráadásul a pályázat győztese akkor is meglehetősen nehéz helyzetbe kerül, ha az üzemanyagárak az egekbe szöknek - ez ugyanis csak egy tétel az inflációs adatban. A tarifálási rendszer tartalmaz ugyan benzinár-korrekciót is, de csak kis arányban.
Veres István azt mondja erről: az a Budapest Airportnak sem érdeke, hogy a vállalkozás ellehetetlenüljön, és a szolgáltatás csorbát szenvedjen. Egy világméretű olajválság esetére életbe léphetnek a szerződés vis maiorral foglalkozó pontjai is - hangsúlyozza. Szerinte új helyzetet jelenthet az is, ha a főváros átírná a taxitarifákról szóló rendeletét.
A taxisfórumon olvasható összeesküvés-elmélet szerint ugyanis a Zóna Service annak tudatában is adhatott ilyen olcsó ajánlatot, hogy mégis bevezetik a fővárosban a fix tarifákat. Ezt korábban tervezték, ám a taxiscégek nem támogatták az elképzelést. Most csak maximált ár létezik, háromszáz forint feletti kilométerenkénti díjjal - ám ezt (hivatalos fuvarban) senki sem lépi át, olyan, mintha nem is volna. Ha azonban a főváros mégiscsak úgy gondolná, hogy fix árak bevezetésével rendezi a taxishelyzetet, akkor - vélhetően - a mostani ferihegyi tarifák is jelentősen emelkednének. Ebben a helyzetben Ferihegy üzemeltetője se tehetne sokat. Veres e felvetésre így reagált: "a Budapest Airportnak és a Zóna Service konzorciumnak a mindenkori jogszabályoknak megfelelően kell működniük".
Más kérdés, hogy fix tarifák bevezetésére most aligha van esély. Rusznák Imre, a Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke - a rendszer korábbi szorgalmazója - szerint a kérdés "most nincs napirenden". A közgyűlésnek még két hónapja van hátra, utána jönnek a választások. Azt Rusznák lehetetlennek tartja, hogy nálunk - hasonló üzemanyag- és autóárak mellett - feleannyiba kerül a taxi, mint Ausztiában. A taxisok is elismerik, hogy ez aligha megy másként, mint adókerüléssel - a fix tarifa ezen a helyzeten volna hivatott változtatni. Becslések szerint a taxis vállalkozóknak legalább a fele nem vagy alig fizet járulékokat. Ellenőrizni azonban nehéz: az adóhatóság nemrég - éppen Ferihegy közelében tartott ellenőrzést - rendkívüli ellenállást váltott ki a taxisok és a várakozó utasok körében.