Feljavítanák a 112-es segélyhívórendszert

2005.12.01.

Gyorsabb elérés
Lassan és kevés hatékonysággal működik a 112-es segélyhívó. A kormány heteken belül dönthet egy új, modernebb központ létrehozásáról. A „régi” számoknál gyorsabb volt a reakcióidő. A 112-es rendszert az ombudsman is vizsgálta

Mentők, tűzoltók, rendőrség a sorrend. Lapunk tesztjében még a harmadik helyen végző 107-es hívószámot is felvették negyven másodpercen belül. Az egységes, 112-es segélyhívó számon viszont csak hosszas, több mint négyperces csengetés után jelentkezett a kezelő. Addig a bajbajutott türelmét egy géphang kéri, a magyaron kívül angolul is. Végül hosszas várakozás után kiderül, hogy a telefon a rendőrségen csörög. Altner István, a BRFK központi ügyeleti főosztályának vezetője azt mondta, napi ötezer hívás érkezik, ezt "elégséges állomány" fogadja.
Sokak problémája azonban a kapcsolás után sincs megoldva, hiszen egy autóbaleset esetén a 112-ről ugyanúgy tovább kell tárcsázni a mentők, esetleg a tűzoltók számát.
Tavaly az ombudsman is vizsgálta az egységes segélyhívót: Gyuláról jelentett be egy tűzesetet a 112-n, de a telefont felvevő ügyeletes tíz percig csak azt kutatta, valódi-e a bejelentés, segítség nem érkezett.
A tűzoltóknál csak olyanok ülnek a telefonoknál, akik korábban vonultak, így ismerik a szakmát. "Ügyeleteseink legalább egy idegen nyelvet beszélnek, így a külföldi bejelentőkkel is boldogulunk" – közölte Molnár Péter, a tűzoltóság szóvivője, aki szerint a 112 a jelenlegi rendszerben csak kismértékben alkalmas a feladatra.
Lapunk belügyi forrásból úgy értesült: a kormány két héten belül dönthet egy új segélyhívóközpont létrehozásáról. Az egységes 112-es hívószámot az amerikai 911-es segélyhívó mintájára működtetnék. Ott a telefonok mögött ülők minden káreseményt – legyen az erdőtűz vagy baleset – előre elkészített kérdéssorok alapján derítenek fel, és az adatokat rögtön a számítógépbe táplálják. Innentől a program feladata, hogy a megfelelő segítséget irányítsa a helyszínre.
Ezzel a rendszerrel a jövőben remélhetőleg nem fordulhat elő olyan eset, mint amikor egy balesetnél, ahol beszorult sérültek is voltak, a rendőr a vonal túlsó végén az autó típusát és a rendszámot kérdezgette ahelyett, hogy indította volna a segítséget.

Munkácsy Márton

 

Forrás: Magyar Hírlap Online