2007.02.02.
Portfolio.hu 2007.02.02
Fél év működés után sem omlott össze a reptéri taxizás rendszere, az utasok kedvező fix árért egyre kultúráltabb körülmények között élvezhetik a taxis közlekedés előnyét a város és Ferihegy között. A koncepció úgy látszik kiállta az idő próbáját, az utazók többségét valószínűleg a február közepétől várható párszáz forintos áremelés sem tántorítja el.
Az elmúlt félévben folyamatosan csökkent a konkurens társaságok szkepticizmusa a Zóna Taxi üzleti modelljének fenntarthatósága iránt, a problémát inkább az okozza, hogy nem találják megfelelőnek a hozzáférést az érkező utasokhoz.
A Zóna elmúlt fél éve
A Zóna Taxi a szerződésben vállalt célkitűzéseinek jelentős részét teljesíteni tudta az első 5 hónapban- fejtegette a Portfolio.hu-nak Veres István a konzorcium vezetője. A vállalkozó szerint a meg nem valósult projektek közé tartozik a london taxik bevezetése, mely azonban technikai problémák miatt csúszik. Ezeket a taxikat ugyanis egy meghatározott sztenderd szerint gyártják, mellyel viszont Magyarországon taxiként nem helyezhetők forgalomba, így az átalakítások okoznak csúszást.
Kisebb döccenők, problémák azonban a londoni taxikon kívül is voltak. Szolár Domonkos, a Budapest Airport szóvívője elmondta, hogy a Zóna Taxi bizonyos, a szerződésben vállalt pontokat nem tudott teljesíteni határidőre, melyért a maximális kötbér, 2.2 millió forint megfizetésére kötelezték őket, melyet a társaság meg is fizetett. Bár a Budapest Airport behajtotta a maximális kötbért, ennek ellenére teljes mértékben meg van elégedve a Zóna szolgáltatásával. Mi sem tapasztaltunk mást, a rendszer működik.
Mint ismeretes a Zóna számára a szerződésben foglaltak teljesítésére összesen egy naptári év áll rendelkezésre, melyig a teljes flottának el kell nyernie végső, egységes arculatát, ez azonban már 75%-ban teljesült, hiszen a 250 kocsi több mint háromnegyede rendelkezik ezekkel a feltételekkel. A flotta bővítése is jól halad, decemberben 50 gépkocsit cseréltek le taxisok (egy taxis szerint azért ilyen nagy hirtelenséggel, mert januártól már csak kötött modellválasztékból választhatnak). A következő három hónapban összesen 80 darab új személygépkocsi érkezik, ezek már az új Passatok lesznek, amelyek végül is a Mondeók helyett kerültek be a flottába. Taxis körökből származó információink szerint több sofőr kacérkodik azzal a gondolattal, hogy meglévő - a feltételeknek jelenleg megfelelő - autóját Passatra cserélje. A dízelmotor és a kedvező ár mindenesetre erőteljes vonzerő.
A Zónánál kapott visszajelzések alapján az utasok pozitívan fogadták a társaság megjelenését - fejtegette Veres. "Elnyerte tetszésüket a fix tarifa, az átláthatóság és a rendezettség." Szolár Domonkos szintén csak pozitívumokról tudott beszámolni. A BA szóvivője elmondta, hogy csupán 10-11 ezer fuvaronként van egy panasz, mely jelentős visszaesés a korábbiakhoz képest. A pozitív visszajelzésekhez szerkesztőségünk is csatlakozik, a korábbi állapotokhoz képest felüdülés, hogy komoly anyagi kockázat nélkül be lehet ülni a reptéren egy ott várakozó taxiba.
Fix vagy nem fix
A Zóna kizárólagos reptéri szerződése tovább fokozta a fix díjak körüli vitát, amely most is megosztja a taxis társadalmat.
Veres István szerint problémát okoz és nehezíti munkájukat, hogy a budapesti fuvarszervezők egy része minden követ megmozgat annak érdekében, hogy akadályozzák a fix tarifás rendszer elterjedését. Véleménye szerint a fenti rendszer azért rémálom számukra, mert, ha fix tarifa van és mindenki tudja hogy nagyjából mennyibe fog kerülni egy utazása, akkor már az utcán is leintenék a taxikat és nem telefonon rendelnék meg, melynek következtében nem lenne szükség közvetítőkre, legalábbis nem annyira mint amennyi ma van. Lengyel Sándor, a 6X6Taxi taxiüzletág igazgatója ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nincs ellenükre a fix tarifás rendszer bevezetése, csakhogy ezt jelenleg két okból sem lehet megvalósítani. Egyrészt a törvényi szabályozás nem engedi, másrészt pedig a taxiórák programozottsága sem alkalmas erre. Hozzátette, hogy természetesen ők is vállalnak fix tarifás szállításokat előre megbeszélt ügyfelekkel, azonban ilyenkor ott lebeg a kard a sofőr felett. Hiszen az órát be kell kapcsolnia, és ha az óra többet mutat a végén, mint amennyit előre megbeszéltek akkor rosszul jár.
A reptéri fuvarozással kapcsolatban Lengyel elmondta, hogy náluk is van erre kifejlesztett rendszer, sőt mindig is volt, csak ezzel is a fent említett probléma áll fenn, azaz, hogy esetleges dugók esetén a taxisofőr jár rosszul. "Nekünk is érdekünk a taxisok iránti bizalom visszaállítása" - fejtegette Lengyel, hiszen azzal, ha az utcán is lemernének inteni egy taxit akkor megnőne az utasforgalmuk. Mint elmondta, a bizalom hiánya jól érzékelhető, hiszen jelenleg Budapesten sokkal több potenciális utas van, mint amennyi valójában igénybe is veszi a taxizást.
Problémák a reptér és a taxisok között
A Zóna megjelenése - bár egyértelműen kedvezőtlen a hagyományos taxicégek számára, eddig csak problémákat okozott, nem tette tönkre a reptéri üzletmenetet. Lengyel szerint, a 6x6 törzsutasközönsége az elmúlt 5 hónapban is kitartott a régi jól bevált fuvarozója mellett. A reptéri forgalomban leginkább a hozzáféréssel van probléma a nagy taxicégek és a BA között.
A BA kizárólagos szerződést kötött a Zóna taxival, melynek értelmében csak a társaság állhat a reptér előtt utas szervező taxiként. Erre pontosan azért volt szükség, hogy a társaság alacsony áron tudjon magas színvonalú szolgáltatást nyújtani- fejtegette a Portfolio.hu-nak Szollár Domonkos. A szóvivő szerint a 2-es terminálnál a belső kör van kijelölve taxizásra, azonban sok taxis mégis a külső körön várakozva próbálja meg levadászni az utasokat mellyel ugyan kreszt nem sértenek, de sértik a BA kereskedelmi jogait. A fentiek miatt januárban leült a társaság a taxisokkal tárgyalni, ahol át is vette javaslataikat, melyekre február folyamán fog reagálni a reptér.
Azonban Szolár Domonkos hozzátette, hogy a megoldás mindenképpen a külső kör elhagyása kell, hogy legyen és a taxisok csak a kijelölt területet használhatják majd a jövőben.
Lengyel Sándor szerint a BA a szerződött partnerének próbál meg olyan előnyöket biztosítani, mely egyrészt sérti 4,000 taxis érdekeit, másrészt pedig az utasok szabad választási jogát is.
A terminál előtti parkolással kapcsolatban Lengyel elmondta, hogy a BA a problémát nem jelentette nekik, csupán annyit tett, hogy kirakott egy sajátos táblát, mely nincs is benne a kreszben (taxival behajtani tilos). A probléma forrása, hogy 15-20 taxis a parkolóban várva próbál "hiénázni". A fentiek ellen fellépnének ők is- fejtegette Lengyel, csakhogy a BA semmilyen információval nem tudott szolgálni ezekről a taxikról, így ellenük nem tudnak mit tenni.
Az előbbiek azért jelentenek problémát, mivel a reptérre rendelt, nem a Zónához tartozó taxik csak a bejárattól messze tudnak várakozni. Miközben a Zónának 9-9 hely áll rendelkezésre, addig a többi társaságnak összesen 4-4 hely biztosított, mely igen kevés és ráadásként a Zóna számára egy 100 férőhelyes pufferparkoló is rendelkezésre áll, míg a többiek számára csak távolabb van hely várakozni. Kiemelte, hogy a társaságok jelenleg közösen folytatnak tárgyalásokat a BA-val és alapvetően számukra is az a fontos, hogy mindkét fél számára elfogadható megállapodás jöjjön létre, mely lezárja a már jó ideje húzódó vitát és rendezett keretek között engedi nyugodtan dolgozni a taxisokat.
A reptéri fuvarozáshoz kapcsolódó fontos hír, hogy információink szerint február közepétől emelkednek a fuvardíjak a Zónánál. Veres István szerint az áremelés csak "szolíd" lesz, így lehet remélni, hogy fennmaradnak a kedvező árak. A legnagyobb kérdés, amire nem kaptunk választ, hogy nagyobb lesz-e a differencia a különböző földrajzi zónák között. Mint ismertes, jelenleg a Zóna igen alacsony áron fuvaroz Budapest távolabbi részeibe is (3,600 Ft). Bár eredetileg a Zóna úgy számolt, hogy csak a fuvarok pár százaléka irányul az olcsón adott területekre, sokan kihasználták az alacsony árakat, így információink szerint magas volt az ilyen jellegű fuvarok aránya.