Fapados rémálom a Ferihegy-expressz

2007.07.18.

MAGYAR HÍRLAP online
Hétfő óta vonattal is eljuthatunk a Ferihegyi repülőtérre. A viteldíj háromszáz forint, diákoknak százötven. Mindezek ellenére eddig kevesen választották a vasutat. Nem csoda, hiszen a késések állandók, a körülmények emberpróbálók.

Munkanapokon ötvenkilenc, hétvégén negyvennégy-negyvenöt járat áll meg a hétfőn átadott, csaknem öt és fél milliárd forintos, uniós pénzből felújított vasúti szakasz ferihegyi megállójánál. A Nyugati pályaudvarról az előzetes bejelentések szerint huszonkét-huszonhét perc a menetidő, ez első próbálkozásunk alkalmával már indulás előtt hamisnak bizonyult, ugyanis a monori vonat eleve tizenöt perc késéssel indult. A törzsutasok szerint ezen a vonalon rendszeresek a késések. "Ma reggel háromnegyed hét helyett háromnegyed kilencre értünk be, minden megállóhelyen sokat időztünk" – mondta egy idős asszony. "Amikor a Kóka ment vele, nem késett egy percet sem, meg fényesre is volt pucolva" – méltatlankodott a férje. A szerelvényre felszállva az átlagos magyar állapot tárult elénk: piszkos ülések, piszkos ablakok, piszkos padló. Repülésre készülő nyaralónak képzelve magunkat aggódásunk csak fokozódott, amikor ez a vonat sem indult idejében. A vonaton az ingázókon kívül csak elvétve volt reptérre tartó utas. A jegyvizsgáló szerint az elmúlt két napban elég gyér volt a forgalom, bár korai még következtetéseket levonni. Viszonylag gyorsan haladtunk a légikikötő felé, de a hőség elviselhetetlen volt. A ferihegyi megállóban mindössze heten szálltak le.


Pontatlanság és kutyameleg jellemzi a ferihegyi vasúti viszonylatot
(Fotó: Horváth Péter Gyula)

Az új állomás tetszetős, de sem az esőtől, sem a hőségtől nem véd. A padok közül csupán kettő van árnyékban, vécé sehol. A környékbeliek elégedetlenek: "Iszonyú lett a zaj. Mi lesz itt, ha naponta több ezren szállnak majd le? Hol végzik a dolgukat? Hová dobják a szemetet?" – mondta a közvetlenül az állomásnál lakó hölgy.

Az utasok, főként a fiatalabbak valamivel elégedettebbek: "Végre nem kell taxiznunk. Így megspórolhatjuk néhány sör árát!" – indokolja választását egy fiatalember. Az esetenként négyezer-ötszáz forintos taxidíjjal ellentétben tényleg olcsó a háromszáz forintos vonatjegy, ezért is látunk főként hátizsákos fiatalokat leszállni.

"Ha a vonat miatt lekéssük a gépet, biztosan perelünk!" – válaszolja kérdésünkre egy fiatal lány. Nem hiszi azonban, hogy bajban lennének, mivel eleve két órával a járat indulása előtt kell kiérni a reptérre.


Üvegházhatás - még több kép a vasútról [origo]

Az 1-es terminál felé vezető kétszáz méteres felüljáróra sötét, teljesen zárt lift és lépcsősor vezet. Érdemes inkább a liftet választani, mivel a felüljáró csak a végpontjain szellőzik, áttetsző borítása alatt emberpróbáló a hőség.

A reptéri parkolóban posztoló taxisok elmondása szerint nem érzik az olcsó konkurenciát. "Ki az a hülye, aki a sok csomaggal bumlizni akar? Néhány ezer forintért háztól házig viszünk akár több embert is, így megoszlanak a költségek." Szerintük több BKV-jegy és vonatozás helyett sokkal inkább megéri őket választani. "Korábban, amikor még nem volt szabott a taxisok viteldíja, egy nyugatit húszezerért, egy magyart ötezerért vittek be a városba a taxisok. Akkor jelentős konkurencia lett volna, most már nem jelent semmit. Mi vagyunk a nyerők!" – teszi hozzá magabiztosan az egyik sofőr.

Koczka István Pál