Emelnének a taxisok

2007.02.22.

Magyar Hírlap
Ötszáz-hatszáz forintra emelnék a jelenlegi háromszáz forintos alapdíjat a taxisok. Az összpiaci díjemelést nemcsak a Fővárosi Közgyűlés hét éve hozott rendelete akadályozza, hanem a túlságosan erős verseny is.

Magasabb alapdíjat szeretnének kiharcolni a fővárosi taxisok. A fuvarozó társaságoknál jelenleg szinte kivétel nélkül háromszáz forintról indulnak az órák, e fölé pedig már senki nem emelheti a díjait. A taxiszolgáltatás tarifáit a Fővárosi Közgyűlés egyik 2000-ben hozott rendelete szabályozza, és az alapdíjat háromszáz forintban maximálta. "Hét év alatt viszont sokat emelkedtek a taxisok költségei" – indokolja az áremelés szükségességét Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis szakmai kollégiumának vezetője. Az új tarifában még nem egyeztek ugyan meg a társaságok, de az általunk megkérdezett cégek ötszáz-hatszáz forint körüli díjmaximummal már elégedettek lennének. A módosításhoz azonban a fővárosi önkormányzattal is meg kell egyezniük. Ügyüket egyebek között az is lassította, hogy február 15-ig nem derült ki, kik lesznek Demszky Gábor főpolgármester helyettesei, így még azt sem tudják, kivel kell egyeztetniük.

A főváros nélkül is emelhetnék egyébként díjaikat a taxitársaságok, az említett 2000-es rendelet ugyanis a kilométerdíjat 240 forintban maximálta. Ezt a tarifát azonban a legtöbb cég hét év alatt sem érte el, csak az utcai leintős fuvarokra használja, azokból viszont kevés van. "Idén jó, ha kétszer intettek le, a többi fuvar telefonos rendelés volt" – jellemezte a helyzetet lapunknak egy taxis. A telefonon rendelt autók viszont jóval olcsóbban, 210 forint körüli áron szállítják az ügyfeleket, a céges és egyéb szerződéses kilométerdíjak pedig 190 forint körül vannak, tehát 15-20 százalékkal még emelkedhetnének a tarifák. "Túlságosan telített a piac ahhoz, hogy a cégek felemeljék az árakat" – veti ellen Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója. Hatósági segítséggel közösen árat emelni viszont nem biztos, hogy üdvös. 2003-ban a versenyhivatal nyolc fuvarszervező céget bírságolt meg harmincmillió forintra, miután alapdíjukat egységesen a maximális háromszáz forintra növelték.

Márpedig ha nem emelkednek a díjak, vagy nem csökken a verseny, a jelenlegi árképzés valóban megkeserítheti a taxisok életét. A fővárosban nagyjából 5400 taxisnak van drosztengedélye. Negyedük-ötödük mezítlábas, ők többnyire csak az utcán csíphetnek el egy-egy kuncsaftot, a többiek valamelyik fuvarszervező cégnél dolgoznak, amelyeknek havonta ötven-hatvanezer forintot fizetnek. Sokan lízingelik az autójukat, a törlesztőrészlet ötven-hetvenezer forint körül van, a casco és a kötelező biztosítás is legalább húszezer forint, a drosztengedély évente 23 750 forintba kerül, az autót évente vizsgáztatni és rendszeresen szervizeltetni kell. Emellett havonta öt-tízezer forintot hagynak a könyvelőnél, és fizetik a 64 ezer forintos járulékot a minimálbér duplája után.
Az üzemanyag árát is beszámítva, egy vállalkozó havi kiadásai a háromszázezer forintot is elérhetik.

A bevételek pedig egyre szerényebben csordogálnak. Egy átlagos fuvarért ezer forint körül fizetnek az utasok, és ők sincsenek sokan, leszámítva néhány hagyományosan nagy forgalmú napot. Az idei téli forgalom különösen gyenge: a megszorító intézkedések miatt egyre kevesebben költenek taxira, a sofőrök örülnek, ha egy-egy napon a rezsijüket sikerül lenullázniuk.

Herman Bernadett