Elfogytak a taxik Ferihegyről?

2006.08.21.

Népszabadság • Szakály Attila • 2006. augusztus 19.
Kevés a taxi Ferihegyen. A drosztpályázaton nyert régi-új reptéri taxiscég vezetője, Veres István a vártnál nagyobb igényekkel magyarázza a nehézségeket, a konkurencia azonban szerződésszegésről beszél, és az évi másfél milliárdos üzlet megszerzésében bízik.

- Sokkal nagyobb az igény, mint amire számítottunk, de mindent megteszünk, hogy minél hamarabb új autókkal bővüljön a flottánk - közölte lapunkkal a ferihegyi taxitenderen győztes Zóna Taxi tulajdonosa. Veres István azt ígérte, az eredeti tervekben szereplő százötvennel szemben akár fél éven belül több mint kétszáz autó áll majd az utasok rendelkezésére.

Helyszíni tapasztalatunk szerint a ferihegyi egyes és kettes terminál előtt a kora délutáni mérsékelt forgalom mellett körülbelül 10-15 percet kellett tegnap várni - ha csak az érkező nem rendelt magának előre autót -, de a drosztoknál álló hoszteszek nem titkolták, csúcsidőben a félórás várakozási idő sem ritka. A taxitenderen vesztes konzorcium egyik képviselője, Lengyel Sándor szerint ez is azt bizonyítja, hogy a Zóna Taxi nem volt képes a szerződésben vállalt 150 autó kiállítására. Veres István ugyanakkor a nem várt érdeklődéssel, illetve az augusztus 20-i útlezárások miatti belvárosi dugókkal magyarázta a taxihiányt.

Lengyel Sándor nem titkolta, árgus szemmel figyelik a tendernyertes működését, és minden szabálytalanságot dokumentálnak. Abban bíznak, hogy sikerül bebizonyítaniuk: a Zóna alkalmatlan a szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítésére; ha a repülőteret üzemeltető Budapest Airport vezetői ezért a szerződés felmondása mellett döntenének, készek azonnal felváltani Vereséket. Évi másfél milliárdos piacról van szó.

Bár a felek időnként ellentmondó nyilatkozataiból nehéz kihámozni az igazságot, biztosnak látszik, hogy Veres alaposan megkeverte a kártyákat azzal, hogy a taxitenderen jelentősen alá ígért a vetélytársainak; emiatt ugyanazért az útért, amelyért hétfőn még 5800 forintot fizetett egy utas, ma már csak 3600-at kell. Veres azzal érvel, hogy átlagosan 20 kilométeres fuvarral számolva a konkurens társaságok szerződéses árai sem magasabbak ennél. Arról azonban már nem beszél, hogy nem elsősorban a saját zsebére játszott, amikor 5800 helyett 3600-ért elvállalta az üzletet: a majd 40 százalékkal kevesebb pénzből ugyanis nem neki, hanem a jellemzően magánvállalkozóként dolgozó taxisofőröknek kell gazdálkodniuk, Veres pedig - a többi taxitársasághoz hasonlóan - a sofőröktől beszedett havi fix öszszegért végzi a fuvarok szervezését. Igaz, az alacsonyabb fuvardíjak miatt most ez is kevesebb a korábbinál.