2012.01.31.
[origo]
A taxisok és a fuvarozók is elfogadhatatlannak tartják a tervezett útdíj bevezetését, úgy vélik, azokkal akarják finanszíroztatni a BKV-t, akik nem veszik igénybe a szolgáltatásait.
Átgondolatlannak tartják és nem értenek egyet az úthasználati díj tervezett bevezetésével a hivatásos sofőrök, a taxisok demonstrációra is készek a Népszabadság szerint.
Egy szolgáltatásért egyszer lehet pénzt kérni - jelentette ki a lap keddi számában Dittel Gábor. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT-Hungary főtitkára szerint a közúti fuvarozók már fizetnek a budapesti utak használatáért, ezért a szakmai szervezet a fuvarozók költségeit növelő újabb díj bevezetését nem tudja elfogadni. Ha a kormány mégis ilyen döntést hoz, számíthat az érdekvédelmi szervezetek tiltakozására. De fel kell készülni arra is, hogy a szakvállalkozások költségeik növekedését áthárítják majd a megrendelőikre - mondta.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke úgy látja, azokkal kívánják finanszíroztatni a csőd felé tartó vállalatot, akik nem veszik igénybe a szolgáltatásait. A taxisoknak épp elég okuk van a panaszra: a droszthasználati díj a korábbi évi 20 ezer forintról 30 ezerre emelkedett az év elején, emellett kötelezővé vált a kamarai tagság, amely további ötezer forintot vesz ki a vállalkozók pénztárcájából. Az OTSZ elnöke szerint, ha mégis bevezetnék az útdíjat, akkor a taxisszervezetek demonstrációt szerveznek.
Wáberer György, a legnagyobb közúti fuvarozó és logisztikai cég elnök-vezérigazgatója szerint az autósok terheinek növelése helyett érdemes lenne azon elgondolkodni, hogy lehetne a BKV működését átalakítani úgy, hogy a jelenleginél nagyságrendekkel kisebb veszteséget termeljen. A hatékonyságát le lehet mérni azon, hogy egy-egy járművére hány adminisztratív alkalmazott jut; ha ez a szorzó 1,3-nál nagyobb, a problémák orvoslásának egyik eszközét sikerült megtalálni - mondta.
Tarlós nem támogatja az útdíjat
"Sem én, sem a budapesti városvezetés nem támogatja a havi tízezer forintos útdíj bevezetését" - jelentette ki az [origo]-nak Tarlós István főpolgármester hétfőn. Tarlós István azt mondta: "Ez az útdíj egy kerületi polgármester ötlete volt, ezért került be a megoldási javaslatok közé, nem tudom, miért ezt támogatja a Nemzetgazdasági Minisztérium, én nem támogatom."
Szerdán tárgyalja a kormány a budapesti városvezetés javaslatát a BKV finanszírozásának megoldásáról, és a Nemzetgazdasági Minisztérium a havi tízezer forintos útdíj bevezetését támogatja. A lap birtokába került dokumentum szerint az úthasználati díjat a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kell váltani papíralapú matrica formájában. A matrica ára a BKV-bérlethez hasonlóan havi tízezer forint lehet, meglétét pedig a rendőrség ellenőrizné.
A dokumentumban lévő számítás szerint az útdíj bevezetése után a 600 ezer fizetésre kötelezett gépkocsi tulajdonosa - ötvenszázalékos fizetési hajlandóságot és tízszázalékos autókiesést feltételezve - egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába. Az anyag emellett számol a kockázatokkal is: a dokumentum megemlíti, hogy az intézkedés "jelentős felháborodást vált ki a közvéleményből", és az ellenőrizhetetlenség miatt még az ötvenszázalékos fizetési hajlandóság is kétséges.