Befutópálya

2006.07.29.

hvg.hu
Veres - aki a cégbejegyzés szerint 2004-ben kiszállt a V.I.P.T.-ből - cáfolta a HVG-nek, hogy szőröstül-bőröstül átvennék a Tourist taxi stábját, azt viszont nem, hogy egy részüket átveszik, hiszen "némelyek megfeleltek a szigorú feltételeknek". A versenytársak kétlik ugyan, hogy sikerül kétszáz, öngyilkos áron fuvarozó taxist felvonultatnia a Zónának, Veres állítja, hogy a stáb összeállt.

Augusztus közepétől gyökeres változást ígér a Ferihegyi repülőtér taxispiacán a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. (BA): a jelenleginél átlagosan 31 százalékkal olcsóbb viteldíjat, egy éven belül egységes, három évnél nem idősebb átlagéletkorú gépkocsiflottát, a jövő évtől multimédiás felszereltséget. Többek között ezt várja el a BA a pályázatán múlt héten a legalacsonyabb viteldíjjal nyertesnek hirdetett Zóna Service Konzorciumtól, amely mellett nem tudott labdába rúgni a legnagyobb fővárosi taxiscégekből összeállt másik két pályázó.

A BA négy évre köt kizárólagos szerződést a Zónával - ami egy évvel meghosszabbítható -, s a szolgáltatást kétszáz autóval kezdő cég évente legfeljebb egyszer, az infláció mértékével, az üzemanyagárak alakulását is figyelembe véve emelheti a tarifáit. Csalás kizárva, miután a terminálok diszpécserpultjainál vouchert kapnak majd az utasok, s az úti céljuknak megfelelő, zónától függően 2900-3600 forintot kell fizetniük. (Ebből szolgáltatási díj címén fuvaronként 450 forintot lecsíp a drosztot biztosító BA.) Így fékezné meg a BA a másfél évtizede fennálló, némi eufémizmussal szabályozatlannak nevezett repülőtéri taxishelyzetet, aminek megoldására egyébként legutóbb a Gazdasági Versenyhivatal 2004 végéig adott határidőt.

A váltást taxis körökben úgy értelmezik, hogy átfestik a repülőtéri taxis piac nagy részére korábban rátenyerelt, a V.I.P.T. Kft. által üzemeltetett Tourist taxit (HVG, 2004. február 21.). Bár Chris Woodruff, a BA igazgatósági tagja szerint "teljesen új cégekből áll a konzorcium", és "semmi köze" nincs a jelenlegi állapotokhoz, a Zóna hét tagjából három is köthető a V.I.P.T.-hez. Szakál József egyéni vállalkozó a cég és a Tourist taxi ügyvezetője, az Utax Bt. az egyik tulajdonosa, az Euro Taxi Bt. tulajdonos-képviselője pedig az egykor V.I.P.T.-t alapító, leginkább a gellérthegyi Citadella mögött engedély nélkül felépített terasz kapcsán ismertté vált Veres István. (A konzorciumban szerepel még az új autókat várhatóan szállító Petrányi-Auto Kft. és a Next Auto Kft, a biztonsági cég Airport Security Kft., illetve az Office Service Concept Kft.)

Annyiban nem tévedett ugyan Woodruff, hogy a pályázatban megszabott feltételhez - legalább öt éve végezzen taxiszolgáltatást az aspiráns konzorcium egyik tagja - képest új cégekről van szó, hiszen a személyszállító Utaxot és az Euro Taxit (eredetileg Airport Minibusz Szolgáltató néven) is 2003-ban jegyezték be. Így a szükséges szakmai jártasságot kizárásos alapon Szakál József egyéni vállalkozó teljesíthette. Veres - aki a cégbejegyzés szerint 2004-ben kiszállt a V.I.P.T.-ből - cáfolta a HVG-nek, hogy szőröstül-bőröstül átvennék a Tourist taxi stábját, azt viszont nem, hogy egy részüket átveszik, hiszen "némelyek megfeleltek a szigorú feltételeknek". A versenytársak kétlik ugyan, hogy sikerül kétszáz, öngyilkos áron fuvarozó taxist felvonultatnia a Zónának, Veres állítja, hogy a stáb összeállt. Minden együtt van, hogy megkezdjék a tender feltételeinek megfelelő egy éven belül szükséges, a vállalkozó által legalább 1,2 milliárd forintra becsült beruházást.