Amnézia ellen menetlevél

2007.08.31.

Élőben a városból
 Menetlevél bevezetését tervezi a rendőrség a személyautóknál is, a testület szerint ugyanis csak így lehet fellépni a gyorshajtók ellen. Egyre többször fordul elő, hogy szabálysértés esetén a jármű vezetője arra hivatkozik, hogy nem kíván hozzátartozójára terhelő vallomást tenni, az egyenruhások pedig így nem tudnak eljárást indítani.

Arról már többször volt szó itt a blogon, hogy a gyorshajtók hogyan is ússzák meg a büntetést, ha lefotózzák őket. Ugye kapnak egy adatkérő lapot, és ott nyilatkozniuk kell, hogy az adott napon ki vezette az autót. Ekkor az autósok több, mint 60 százaléka azt válaszolja, hogy egy rokona, de arra nem kíván terhelő vallomást tenni. És máris el van intézve a dolog. A rendőrség nem tud mit kezdeni, a szabálytalankodó meg röhög a markába. Közben meg a gyorshajtásból bekövetkező balesetek miatt egyre többa halálos áldozat.

Komáromi Endre, az ORFK Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője az InfoRádióval közölte, hogy az európai országok zömében nincs ilyen kiskapu: vagy a tulajdonost marasztalják el az objektív felelősség alapján - ő pedig majd megkeresi, hogy ki volt a tényleges elkövető -, vagy szabálysértési eljárás indul a tulajdonos ellen, ennek során pedig tisztázható, hogy ki követte el a gyorshajtást

Egy harmadik lehetőség - amelyet Németországban is alkalmaznak - hogy a rendőrség értesítést küld a közlekedési hatóságnak arról, hogy a tulajdonos nem tudta vagy nem akarta megnevezni, hogy ki vezette a gépkocsiját, amikor bemérték. Ekkor a hatóság az üzemben tartónak vagy a tulajdonosnak elrendeli a menetlevél-vezetési kötelezettséget - tette hozzá az ORFK főosztályvezetője.

Amennyiben az illető nem vezeti a menetlevelet, emiatt indítanak ellene szabálysértési eljárást, ez azonban nem járhat a vezetői engedély visszavonásával - mondta Komáromi Endre.

A cél azonban nem is ez - fűzte hozzá, hanem, hogy visszaszorítsák a gyorshajtásokat, és az, hogy ezentúl senki se tudjon kibújni a felelősségre vonás alól.

Újabb kísérletre készül így a rendőrség a munkáját ellehetetlenítő jogi környezet és az eszköztelenség felszámoltatására. Újra az igazságügyi tárca elé terjesztik a javaslatcsomagot, amely egyebek között a menetlevél vezetésének kötelezővé tételét javasolja azokban az esetekben, ha a szabálysértési eljárásban a rendőrségnek nem sikerül megállapítani a gyorshajtó személyét.

Magyarországon 2000 óta folyamatosan nő a balesetek száma, s azon belül a halálos kimenetelű tragédiáké is. 2007 első hét hónapjában - az előző év azonos időszakához képest - másfél százalékkal több közlekedési balesetet jegyeztek fel, összesen 11489-et. De míg 2006 első hét hónapjában "csak" 584-en veszítették életüket az utakon, az idén július végéig már 612-en. Az összes baleset 30, a halálos kimenetelűek 40 százaléka gyorshajtás vagy a sebesség helytelen megválasztása miatt következik be. (Népszabadság, InfoRádió)