A Zóna sem mindig diszkont

2006.08.19.

Az olcsó a drágább!!
Hallani sem akart az új ferihegyi taxistársaság egyik sofőrje arról az olcsó tarifáról, amellyel a cég megnyerte a reptéri tendert. A Zóna Service taxisofőrje arról panaszkodott, hogy a túlságosan alacsony viteldíjból alig marad neki valami. A reptér-üzemeltető arra kéri az utasokat: jelentsék, ha visszaélést tapasztalnak.

A hivatalos 3600 forintos transzferár helyett több mint hatezer forintért akarta hazavinni kollégánkat Ferihegyről a Zóna Service sofőrje, némi alkudozás után beérte ötezerrel. Kollégánk tegnap hajnalban csak több mint tíz perc után kapott ugyan zónás autót, ám úgy gondolta, megéri a várakozás, mivel a kifüggesztett tájékoztató szerint a Pólus Center környéki otthonukig 3600 forint a viteldíj, a többi taxitársaság viszont ötezer körüli összeget kért volna a fuvarért. Legnagyobb meglepetésére azonban a zónás sofőr közölte: nem érdekli, mi van kiírva, ő annyiért nem viszi őket haza, mivel az a pénz, amennyi ebből marad neki, legfeljebb a benzinre elég. A Zóna leveszi a részét, a Budapest Airport Zrt.-nek (BA) is le kell adnia 450 forintot fuvaronként. Márpedig neki el kell tartania a családját. Amikor jelentkezett a Zóna Service-hez, álmában sem gondolta volna, hogy ilyen árakkal kell majd dolgoznia – panaszkodott a taxis.

Pedig a ferihegyi taxitendert éppen az átlagosan 31 százalékkal alacsonyabb díjakkal nyerte meg a Zóna Sevice Konzorcium, amelynek taxivállalkozással foglalkozó tagjai többségében a Ferihegyen több mint egy évtizede lényegében egyeduralkodó, a BA által kifogásolt minőségű szolgáltatást nyújtó Tourist Taxihoz kötődnek. A pályázaton vesztes budapesti nagy taxicégek szerint a nyertes annyira meg akarta tartani a repteret, hogy ajánlatával jóval az önköltségi ár alá ment.

Lapunk szerette volna megkérdezni a Zóna képviselőjét, a Citadella-terasz építésével elhíresült Veres Istvánt, ám lapzártánkig nem tudtuk elérni. A konzorciumban egyéni vállalkozóként részt vevő Szakál József, a Tourist Taxi ügyvezetője pedig a kérdéseinket azzal hárította el, hogy nem kíván többet újságírókkal beszélni. Az új szolgáltatás keddi startja alkalmából tartott sajtótájékoztatón Veres annyit közölt, hogy havonta ötmillió forintos veszteséggel számol 2008-ig, onnantól nyereséget hoznak a reptéri fuvarok.

A BA nem tud mit kezdeni kollégánk esetével, mivel nem jegyezte fel a taxi rendszámát. Ha a rendszám meglenne, kivizsgálnák az esetet, és ha bebizonyosodna a túlárazás, akkor eltávolítanák a sofőrt Ferihegyről, és pénzbírságot rónának ki a szolgáltatóra – mondta Szollár Domokos BA-szóvivő. A mulasztásokért százezertől egymillió forintig terjedő kötbért kell fizetnie a szolgáltatónak. A kontraktus felbontásához sok ilyen esetre lenne szükség.

A BA óránként ellenőrzi a ferihegyi taxiszolgáltatást. Az utas a pultnál kap egy bizonylatot, amelyen annak a zónának a díja szerepel, ahová utazik. Ám hogy végül a sofőr mennyit kér, azt már a szóvivő szerint nem lehet ellenőrizni. Ezért arra biztatja az utasokat, hogy panasz esetén jegyezzék fel a rendszámot, esetleg az autó típusát is, és tegyenek bejelentést a BA-nak. Januártól már az autóban panaszt tehetnek az utasok: az ülés hátoldalán lévő konzolon keresztül azonnal jelezhetik kifogásukat a központnak. (A magyarul nem beszélő, a hazai viszonyokat nem ismerő külföldi utasok számára ez persze aligha járható út.) A kedden indított szolgáltatással kapcsolatban egyébként eddig egy névtelen panasz érkezett a BA-hoz, ez szintén az árra vonatkozott. Szollár szerint a társaság elégedett a Zónával, mivel gyorsan megoldják a problémákat. Csütörtökön például harminc-ötven perces várakozási időt észleltek a BA emberei, tegnap ezért a szerződésben szereplő 150 autó helyett 170-et állítottak szolgálatba. A szóvivő szerint a hosszabb várakozási idő oka az volt, hogy a vártnál sokkal nagyobb a kereslet a többieknél olcsóbb taxiszolgáltatásra.

A Zóna Service által ajánlott szolgáltatások és vállalt kötelezettségek

– Hatékony és egyszerű taxirendelési rendszer. Az utasok az érkező csarnokokban elhelyezett taxispultok valamelyikénél rendelhetik meg autójukat. Ekkor egy bizonylatot kapnak, amely minden, a viteldíjhoz, a gépjárműhöz, illetve a célállomáshoz kapcsolódó információt tartalmaz.
– Egy éven belül a rendelési rendszer teljes egészében számítógépesített lesz, és GPS-en keresztül az összes járművel össze lesz kapcsolva.
– A szolgáltatás beindításakor legalább 150, öt évnél fiatalabb gépkocsit biztosítanak, egy éven belül pedig az autókat kétszáz újjal cserélik le.
– Tíz darab londoni taxi áll szolgálatba.
– Az összes új gépkocsi multimédiás lesz: az ülések fejtámlájába épített képernyőkön turisztikai információkat, útvonalkövetést és egyéb szórakozási lehetőségeket nyújtanak az utasoknak.
– Az összes gépkocsiban lehet majd hitelkártyával fizetni.
– Átfogó ügyfél-elégedettségi visszajelzési rendszert vezetnek be.

Márk Edina

Forrás: