2007.02.17.
Magyar Hírlap Online
Jócskán megemelte árait a Budapest Airport nyári tenderén alacsony tarifáival taroló Zóna taxi. A tenderen hoppon maradó taxisok a versenyhivatalnál keresik igazukat, eközben a zónás fuvarokon sokat kereső repülőtér nem létező KRESZ-táblákkal keseríti az életüket.
Nem csitulnak a kedélyek a ferihegyi taxiszolgáltatás körül, hétfőn a Gazdasági Versenyhivatalhoz mennek meghallgatásra a Budapest Airport (BA) nyári tenderén hoppon maradt taxis cégek. "Gazdasági versenyt korlátozó megállapodás és gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt panaszoltuk be a hatóságnál a BA-t és a Zóna taxit" – mondja Magyar György, a taxis cégek jogi képviselője.
A zsíros üzletet ígérő megbízást augusztusban a kisebb fuvarszervező cégek és a híres-hírhedt Tourist Taxit vezető Szakál József egyéni vállalkozóból felállt Zóna konzorcium nyerte el a Volán Taxi és a hét nagy taxitársaságot tömörítő "Konzorcium" elől. A tender pontozása szerint a győztes leginkább a többi pályázóénál jóval alacsonyabb tarifáinak köszönhette a sikert. A konkurensek akkor azt állították, a Zóna önköltségi ára alatt nyújtja a szolgáltatást. A nagyon kedvező, 2900 és 3600 forint közötti viteldíj korszaka fél év után véget is ért, február 15-én a társaság 3000–4300 forintra emelte a tarifákat, vagyis Budapest legtöbb kerületébe 16-19 százalékkal drágábban juthatnak el az utasok a repülőtérről. Igaz, a városból a reptérre verhetetlen, 3000-3500 forintos áron mehetnek a zónás utasok, és a budai tarifák is alacsonyabbak a versenytársakénál. A pesti kerületek 4100-4300 forintos viteldíja viszont már piaci árnak számít. "Ha tudtuk volna, hogy ilyen feltételekkel is lehet pályázni, fél éven át mi is vállaltuk volna az irreálisan alacsony díjakat" – mondja Garamszegi Miklós, a Főtaxi vezérigazgatója.
Ilyen feltételekről azonban fél évvel ezelőtt még szó sem volt. A Budapest Airport ugyanis azt ígérte, a vele szerződő taxis cég legföljebb a Központi Statisztikai Hivatal által mért infláció mértékével emelheti díjait, felmentést csak kivételes esetben kérhet. A BA indoklása szerint azért fogadta el a díjemelést, mert a Zóna a szerződésben vállaltnál nagyobb mértékben fejlesztette szolgáltatását: 150 helyett év végéig 220 autót állított üzembe.
Csakhogy miközben a zónás kocsik szaporodnak, a konkurensek kiszorulnak a reptérről. Bár a BA azt ígérte, a többi taxitársaságnak is engedélyez majd a repülőtéren utasfelvevő pontokat, a taxisok szerint később mégis kirekesztette őket a repülőtérről.
Ferihegy 2 két terminálja előtt négy-négy hely van a rendelt taxiknak, a drosztokon posztoló sofőrök azonban nem hagyhatják el az autóikat. A táblákkal utasaikra váró taxisok ezért korábban a terminál előtti külső körön álltak meg, oda azonban ősz óta egy – a KRESZ szerint egyébként nem is létező – taxival behajtani tilos táblát tettek ki, így a fuvarozók jobb híján a több száz méterre lévő parkolóba kényszerülnek, oda kell lecipelniük utasaik csomagjait. "A táblás taxisok életét valóban megnehezíti ez a rendszer, de szükség volt rá, mert a külső kört ellepték a hiénák" – mondja Szollár Domokos, a BA szóvivője.
Herman Bernadett
Forrás: