A Ferihegy vasúti megálló

2008.01.30.

Kisiklott elképzelés
A folyamatos népszerűsítés ellenére sincs kihasználva a Ferihegyi repülőtér 1. termináljának közelében kialakított vasúti megállóhely. A repülőtér utasainak mindössze két százaléka használja a vonatot. E hónapban több olyan nap is volt, amikor vastag jégréteg fedte a peront, mert nem takarították, és a havat sem taposta le senki.

Fél évvel ezelőtt adták át a Ferihegyi repülőtér 1. termináljának közelében kialakított vasúti megállóhelyet. Az azóta eltelt idő bőven elegendő ahhoz, hogy mérleget vonhassunk. A MÁV Zrt. kommunikációs irodájának lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a folyamatos népszerűsítésnek köszönhetően naponta már ezerkétszáz utas fordul meg az újonnan épített állomáson. A repülőtér évi több mint nyolcmillió utasához képest ez a szám elenyésző. De még így is kétségbe vonja hitelességét Samu Attila, a Ferihegyi repülőtéren működő Zóna Taxi vezérigazgatója. "Nem látjuk azokat az utasokat, akik hosszú, tömött sorokban érkezve a bőröndjeiket húzzák maguk után" – mondja némi malíciával.

A vasúti megálló építésekor figyelmen kívül hagyták a mozgáskorlátozottak és a gyermekes családok érdekeit (Fotó: Horváth Péter Gyula)

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója, Szollár Domokos szerint arról is szó lehet, hogy az utasok mellett a helybeli dolgozók veszik igénybe a vasútállomást.

Ami tény: januárban több olyan nap is volt, amikor vastag jégréteg fedte a Ferihegy állomás peronját. Azaz senki nem takarította, és utasok sem taposták le a havat. A kérdés csak az, mennyibe került ez a beruházás a súlyos anyagi nehézségekkel küszködő vasúttársaságnak.

A Ferencváros–Vecsés szakasz a Budapest–Lőkösháza vasútvonal rekonstrukciójának keretében újult meg. A korszerűsítés egyik lényeges eleme volt a Ferihegy megálló építése. Nyilvánvaló, hogy az uniós támogatással megvalósuló beruházás a teljes vonalra hatással van, ám az is nehezen tagadható, hogy a ferihegyi csatlakozás kiépítése tette igazán fontossá és sürgetővé megvalósítását. A szakasz ára 21,3 millió euró, vagyis több mint ötmilliárd forint volt. A repülőtéren lemérhető haszna pedig legalábbis kétséges.

Samu Attila már magán a feltételezésen is mosolyog, hogy a háromszáz forintos menetjegyért igénybe vehető vasút akár hosszú távon konkurenciája lehet a taxinak. A Budapest Airport Zrt. hivatalos kimutatása szerint a repülőtér utasainak mindössze két százaléka használja a vonatot – ami messze a legkisebb arány Európában.

Ennek ismeretében legalábbis kétséges, hogy kifizetődő lenne-e egy igazi, több tízmilliárd forintba kerülő gyorsvasút kiépítése Budapest és Ferihegy között. Mindenesetre már a tervet korábban lelkesen üdvözlő MÁV Zrt. is óvatos, erről a kérdésről nem nyilatkozik. Arra hivatkozva hárítja el az érdeklődést, hogy ebben az ügyben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes. A közlekedési tárca pedig ugyancsak hallgat.

Varga Zsolt