Egy igazságos és átlátható pályázati versengést követően a Budapest Airport taxi pályázati bizottsága egyhangúan választotta ki a győztes vállalkozást. A kiválasztás a megajánlott viteldíjak, szolgáltatási kötelezettségvállalások és a Budapest Airport-nak fizetendő szolgáltatási díj mértékének súlyozott kombinációján alapult. A három ajánlattevő konzorcium súlyozott pontszámai a következők voltak:
Értékelési szempont |
Súlyozás |
Zóna Service Konzorcium |
Volán-Airport Konzorcium |
Konzorcium |
Viteldíjak |
45 |
4,500 |
3,463 |
3,373 |
Szolgáltatás |
30 |
2,490 |
2,010 |
2,100 |
Szolgáltatási díj |
25 |
2,045 |
2,500 |
2,500 |
Összesen |
100 |
9,035 |
7,973 |
7,973 |
A viteldíjak, illetve a Budapest Airport részére fizetendő szolgáltatási díj után adható pontszámok egy szigorúan meghatározott képlet alapján lettek kiszámítva. A legalacsonyabb átlag viteldíjakat a Zóna Service Konzorcium ajánlotta. A jelenleg Ferihegyen működő szabályozatlan taxi szolgáltatók által felszámoltakhoz képest az árak minimum 3 %-al (100 Ft, az 1. zónába), de akár 47 %-al (3200 ft, a 4. zónába) fognak csökkenni. A turisták, akik általában Buda és Pest központi részeire utaznak (2. és 3. zóna), 33 % (1700 ft) és 38 % (1800 ft) közötti árcsökkenést élvezhetnek majd. Összességében, átlagosan a viteldíjak 31 %-al csökkenek.
Az alábbi táblázat azokat a maximális viteldíjakat mutatja, amelyeket a Zóna Service fuvaronként felszámolhat az egyes zónákba. A fuvarok során a taxióra is használatban lesz. Amennyiben a taxióra alacsonyabb viteldíjat mutat, az utasnak csak ezt kell kifizetnie.
Az új ferihegyi taxi maximális viteldíjai (ÁFÁ-val)
|
Jelenlegi viteldíjak |
Zóna viteldíjak |
Árcsökkenés |
T1-T2 transzfer |
2500 Ft |
1600 Ft |
36.0 % |
1. zóna |
3000 Ft |
2900 Ft |
3.3 % |
2. zóna |
5200 Ft |
3500 Ft |
32.7 % |
3. zóna |
5800 Ft |
3600 Ft |
37.9 % |
4. zóna |
6800 Ft |
3600 Ft |
47.1 % |
Bp-en kívül / km |
250 Ft |
180 Ft |
28.0 % |
Átlag |
30.8 % |
A viteldíjak fixen meg vannak határozva a Budapest Airport és a Zóna Service közötti szolgáltatási szerződésben. Áremelésre csak évente egyszer van lehetőség, a hivatalos KSH inflációs rátának megfelelően.
A Budapest Airport arra kérte az ajánlattevőket, hogy tegyenek javaslatot a BA-nak a repülőtérről induló fuvaronként fizetendő szolgáltatási díj mértékére. A Zóna Service Konzorcium által ajánlott fuvaronkénti 450 ft kevesebb volt a másik két ajánlatban foglalt összegnél, így a pályázat ezen részében a Zóna érte el a legalacsonyabb pontszámot. Azonban a Zóna által ajánlott viteldíjak és szolgáltatási kötelezettségvállalások egyaránt jelentősen jobbak voltak a másik két ajánlattevőnél.
Mindhárom ajánlattevő érvényes ajánlatot nyújtott be és megfelelt az elvárt és a pályázatban foglalt 60 szolgáltatási kritériumnak. A Budapest Airport taxi pályázati bizottságának tagjai önállóan, külön-külön határozták meg a szolgáltatási színvonalért adható pontszámaikat egy súlyozott kritérium rendszer szerint. Ezt követően a taxi pályázati bizottság szerdán ülést tartott az egyéni pontszámok összesítésére. Az ülésen egyhangúlag a Zóna Service Konzorcium kapta a legmagasabb pontszámot a legmagasabb megajánlott szolgáltatási színvonal terén.
A következő oldalon folytatódik>
A Zóna Service Konzorcium által ajánlott szolgáltatási kötelezettségvállalások között találhatók a következők:· Hatékony és egyszerű taxi rendelési rendszer. Az érkező csarnokokban taxi pultok fognak nyílni, az előtereken pedig diszpécserek lesznek. Az utasok a taxi pultok valamelyikénél rendelhetik meg taxijukat (beleértve az esetleges különleges igényeket, pl. gépkocsi mérete, mozgássérült hozzáférés). Ekkor egy bizonylatot („voucher”-t) kapnak, ami minden, a viteldíjhoz, a gépjárműhöz, illetve a célállomáshoz kapcsolódó információt tartalmaz. A terminál előterén a diszpécser a kijelölt gépkocsihoz irányítja az utast.
· Reklámanyagokat és jelzőtáblákat fog kihelyezni, amelyek a taxi pultokhoz irányítják az utasokat és tájékoztatást nyújtanak a viteldíjakról.
· 12 hónapon belül a rendelési rendszer teljes egészében komputerizált lesz és GPS-en keresztül az összes járművel össze lesz kapcsolva.
· Az összes jármű GPS-es nyomkövető rendszerrel lesz felszerelve.
· A Zóna Service diszpécserei fogják felügyelni az előteret, ellenőreik pedig a taxi puffer parkolókat.
· A szolgáltatás beindításakor legalább 150 db, 5 évnél fiatalabb gépkocsi.
· 12 hónapon belül a kezdetkor használt autókat 200 újjal cserélik le, az új járműpark 130 db Ford Mondeo-ból, 42 db Ford Mondeo kombiból és 28 db Opel Zafira-ból fog állni.
· 10 db londoni taxit fognak szolgálatba állítani.
· Minden új gépkocsi fekete lesz. A taxi vállalat logo-ja a könnyű felismerés érdekében világosan fel lesz tüntetve az autókon.
· Az összes új gépkocsi Euro IV szintnek megfelelő dízelmotorral lesz felszerelve. Ez nagyjából meg fogja felezni a ferihegyi alkalmi taxik károsanyag-kibocsátásait. A szénmonoxid (CO) kibocsátások hozzávetőlegesen 1368 kilogrammal fognak csökkenni. Ez körülbelül a Budapest Airport kazánházai által két év alatt összesen kibocsátott szénmonoxid mennyiségnek felel meg. A nitrogén-oxid (NOx) kibocsátások akár évente 3845 kilogrammal is csökkenhetnek. Ez nagyjából a Budapest Airport éves nitrogén-oxid kibocsátása egy-ötödének felel meg.
· Az összes új gépkocsi multimédiás berendezésekkel lesz felszerelve. Az ülések fejtámlájába képernyőket fognak elhelyezni, amelyek turista és repülőtéri információkat, GPS útvonal nyomon követést és egyéb szórakozási lehetőségeket fognak nyújtani az utasoknak.
· Az összes gépkocsi több nyelven feltüntetett viteldíj-táblázattal, illetve hasznos elérhetőségekkel lesz ellátva.
· Az összes gépkocsiban ingyenes nyomtatott turista kiadványok lesznek elhelyezve.
· Az összes gépkocsiban lehetőség lesz hitelkártyával fizetni.
· Átfogó ügyfél-elégedettségi visszajelzési folyamatot fog bevezetni, beleértve internet alapú visszajelzési lehetőséget, nyomtatott vélemény kártyákat, interaktív visszajelzési rendszereket az összes gépkocsiban és ügyfél vélemény felméréseket. Az eredményeket a vállalat honlapján teszik közzé, illetve azokat a Budapest Airport fogja felügyelni.
· Átfogó marketing kampányt fog indítani az új szolgáltatás és az alacsonyabb árak népszerűsítésére, beleértve hirdetéseket légitársasági és turizmus magazinokban.
Továbbá – a pályázati dokumentációnak megfelelően – a gépkocsivezetőkkel kapcsolatos kritériumok egész sorát fogják megvalósítani, köztük a nem dohányzó működést, a sofőr megjelenésére és nyelvtudására vonatkozó elvárásokat. Minden gépkocsivezető biztonsági átvilágításon fog keresztül menni és kötelezően bevezető képzésen fog részt venni.
A Budapest Airport folyamatosan felügyelni fogja a szolgáltatást. Kéthetente közös ellenőrzések, rendszeres helyszíni ellenőrzések és próbautazások lesznek, illetve havi szolgáltatási jelentést kell majd készíteni.„Ez egy történelmi nap a Budapest Airport életében és nagy nap a Magyarországra látogató turisták millióinak is” - nyilatkozta Chris Woodruff, korábbi vezérigazgató, a BA igazgatósági tagja, aki a taxi reform folyamat vezéregyénisége volt. „Nagy örömmel ítélem oda a ferihegyi alkalmi taxi szolgáltatás üzemeltetésére vonatkozó szerződést a Zóna Service Konzorciumnak, amely messze a legalacsonyabb viteldíjakat és a legmagasabb szolgáltatási szintet ajánlotta, néhány remek újítással egyetemben.”„Utasaink azt láthatják majd, hogy augusztus 15-e után a ferihegyi taxi szolgáltatás gyökeresen át fog alakulni. Az elkövetkező 12 hónapban a szolgáltatás színvonala tovább fog javulni, ahogy a kezdetben használt gépkocsikat újakra cserélik. Célunk egy jó szolgáltatással örömet szerezni utasainknak. Hiszem, hogy döntésünkkel ezt a célt el fogjuk érni.”„Nagyon büszke vagyok arra, hogy röpke 8 hónap alatt sikerült megoldanunk a túláras, szabályozatlan taxi szolgáltatás problémakörét, ami 16 éve szégyenfoltként piszkította be Magyarország hírnevét. Hiszem, hogy Magyarország büszke lesz arra, amit a Budapest Airport a mai napon elért.”
„Ez az akció csupán egy része a szolgáltatási színvonalak emelésére és az árak csökkentésére irányuló stratégiánknak, melynek célja, hogy Magyarországot és Ferihegyet versenyképesebbé tegyük. Ismételten bizonyítja, hogy a turizmusban tevékenykedő vállalatok milyen fontos lépéseket tehetnek annak érdekében, hogy Magyarországot vonzóbbá tegyék a beutazó turisták számára.”
A Zóna Service egy új taxi szolgáltató, noha a Zóna Service Konzorcium tagjai egyéb vállalatokon keresztül kiterjedt tapasztalatokkal rendelkeznek a taxi szolgáltatás üzemeltetése terén, így megfelelnek a pályázatban meghatározott alkalmassági kritériumoknak. A jövő héten a Budapest Airport és a Zóna Service részletes szerződést fog aláírni. Az új szolgáltatás augusztus 15-től lép életbe. Ezen a napon a mostani alkalmi taxi szolgáltatók be fogják szüntetni tevékenységüket Ferihegyen. Ennek bekövetkeztét a Budapest Airport, illetve a rendfenntartó hatóságok fogják biztosítani.
A Zóna Service Konzorcium tagjai:
· EURO TAXI Bt.
· Office Service Concept Kft.
· UTAXI Bt.
· Petrányi-Auto Kft.
· NEXT AUTO Kft.
· Szakál József egyéni vállalkozó
· Airport Security Kft.
A ferihegyi taxi pályázat teljes története, a pályázati dokumentáció teljes szövege és a részletes szolgáltatási szint szerződés egyaránt megtalálhatóak vállalatunk honlapján, a
www.bud.hu címen.