2008.03.05.
Heti Válasz
A Budapest Airport elvileg azért hirdetett pályázatot, hogy rendet vágjon a Veres István által eluralt taxispiacon - ám hiába léptek alkalmi koalícióra a legnagyobb budapesti fuvarosok, a repteret üzemeltető cég brit vezetése mégsem nekik, hanem újra a "citadellás" vállalkozó Zónájának utalta ki a taxiszolgáltatást.
A BKV vezére, illetve fia öt éve egy érdekkörben mozog a Citadella megrongálójaként és a ferihegyi taxisháborúk egyik "tábornokaként" ismert Veres Istvánnal. A Heti Válasz úgy tudja: a botrányba fulladt csuklósbusz-tender csak egyike volt a barátias-családias üzleteknek. Antal Attila nemrég a reptéri fuvarpiac újraosztását is kezdeményezte - a Veres-féle Zóna taxival karöltve.
"A kiírás nem volt előnyös a BKV Zrt. számára" - mondta ki ítéletét múlt pénteken a közlekedési vállalat felügyelőbizottsága arról a csuklósbusz-tenderről, amelynek lapunk egy hónappal ezelőtti cikke parancsolt megálljt (Heti Válasz, 2008. február 7.). Azóta az Index internetes portál kiderítette, hogy Antal Attila milliárdos tanácsadói díjak kifizetésére is elkötelezte magát, ám a politika - főként Hagyó Miklós szocialista főpolgármesterhelyettes személyében - lapzártánkig megvédte a vezérigazgatót. Sőt, a szigorúnak mutatkozó felügyelőbizottság sem a cég első emberét, hanem a "nyilvánosság előtti kommunikációt" ítélte el a legmélységesebben. Pedig nem más, mint Antal Attila "kommunikálta" a fiáról, hogy mindössze raktárosként dolgozott annál az Alfa Busz Kft.-nél, amelyre a BKV kiírta a csuklóstendert.
Raktáros üzletember
Azóta megtudtuk: a vezérigazgató hiába próbálja kis befolyású "inasként" láttatni gyermekét. Az ezüstmetál Mercedesszel közlekedő "raktárosfiú" mobiltelefonelérhetősége csak a legutolsó számjegyében tér el (eggyel) az alfabusz.hu honlapon megadott ügyvezetői kontakttól, az alvállalkozóként emlegetett családi POT Bt.-t pedig - melyen keresztül Antal Zsolt számlázott az Alfa Busznak - nem raktározásra, hanem üzletviteli tanácsadásra "szakosították".
Ennél is érdekesebb, hogy ugyanez a POT Bt. - amiben Antal Zsolt két testvére is érdekelt - 10 millió forintos üzletrészt birtokol a reptéri taxispiacot 2003 és 2006 között uraló, jelenleg 100 milliós jegyzett tőkéjű V. I. P. T. Személyszállító Kft.-ben. Ez annyit jelent, hogy Antalék élő üzlettársi viszonyt ápolnak a Citadella megskalpolásával hírnevet szerzett Veres István famíliájával (a szállítócég legnagyobb offshore tulajdonosának képviselője, Tóth György Veres féltestvérének férje).
A V. I. P. T. gépkocsijai tavalyelőttig Tourist Taxi márkanév alatt futottak; a Gazdasági Versenyhivatal jelentése szerint "nem legális hozzáférési díj fizetésével, hanem fizikai erőszakkal" váltva meg a ferihegyi drosztokat. Az alfabuszos "raktároskodást" megelőzően Antal Zsolt is Tourist-színekben fuvarozott, majd - mint írtuk - beosztotti státuszát 2007-re üzlettársira cserélte. Időközben ugyan a szintén Vereshez kötődő, papíron a féltestvére áttételes tulajdonában lévő Zóna-Service Zrt. lett a légikikötő hivatalos taxispartnere (lásd Bennfentes reptéri tender című keretes írásunkat), a V. I. P. T. is megmaradt személyszállító vállalkozásnak - székhelye változatlanul a Hotel Citadella 23-as szobája.
Apró-kapcsolat
Amint látni fogjuk, az Antal és a Veres család sorsa számos más ponton összekapcsolódott, ám ennél lényegesebb, hogy a BKV vezérigazgatója 2008-ban is megragadta az alkalmat, hogy jó hírbe keverje a kétes előéletű Zóna-csapatot. Január 21-én levélben kérte a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. vezérigazgatóját, hogy a "valóban minőségi taxiszolgáltatást nyújtó Zóna" menedzsmentjének bevonása mellett folytassanak egyeztetést a Belváros-Ferihegy viszonylatot érintő fuvarlehetőségekről, a fejlesztés irányairól. (A BA tájékoztatása szerint a megbeszélés még várat magára.) Miközben Antal Attila meleg szavakkal emlékezett meg a Zónáról, nem jutott eszébe, hogy a reptéren honos minibuszcéget is beajánlja a kerekasztalra. Márpedig a BKV terveiben szereplő, alvállalkozóknak kiszervezendő citybuszjárat - amely nyártól a Deák tér és Ferihegy között járna - nem a Zónának, hanem éppen a minibuszszolgáltatásnak teremtene vetélytársat (pláne, hogy a fuvardíj a minibuszokon szedett 2500 forintos tételhez közelítene). Antal Attila ezirányú ügyködése a szakma szemében különösen visszatetsző: 2006-ban ugyanis - még a Nógrád Volán vezérigazgatójaként - maga is benevezett a minibusztenderre, ám a reptér akkor nem vele, hanem a konkurens Credit-Expo Kft.-vel szerződött.
Fővárosi szocialista forrásainkat cseppet sem leptük meg, amikor az általuk a BKV élére kiszemelt Antal Attila és a Veres család egymásrautaltságát kezdtük pedzegetni. Városházi körökben köztudomású - videofelvételek és tanúk tucatjai bizonyítják -, hogy 2004-ben a "citadellás ember" Tourist taxisainak szavazatai kellettek ahhoz, hogy Antalt újra megválasszák a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnökévé.
Sőt, a tájékozottabbak azt is felemlegetik, hogy a 2006-os taxistenderen - amelyen a Veres-féle Tourist taxit lecserélték a Veres-féle Zóna taxira - Antal szaktanácsadóként segítette a reptér döntnökeit. Mindezt nem veszik rossznéven az MSZP-sek; szemükben Veres István nem vörös posztó. Legendák keringenek például arról, hogy a Szemlőhegy úti Apró-Gyurcsány lak felső szomszédságában álló Kádár-villa lakójaként jegyzett Veres ma is "lejáratos" a miniszterelnök rokonságához. Ám bizonyosan csak annyit állíthatunk, hogy alig egy éve Apró Piroska unokatestvére, Vajda József nyugalmazott dandártábornok, a Nemzetbiztonsági Hivatal volt főigazgató-helyettese is beszállt a Zóna-Service Zrt. tanácsadói karába. (A cég közleményéből kiderül: Vajda a korábban rendőrségi szóvivőként mutatkozó Zóna-vezérigazgató, Samu Attila mellett teljesít szolgálatot. Vajda József egyébként több honvédelmi minisztériumi háttércég vezető tisztségviselője.)
Régi-új tervek
Informátoraink szerint nem lenne ésszerűtlen, ha Veres István tudatosan működtetné-építené a magaspolitikáig érő kapcsolatait, a citadellaügy révén ugyanis személye a félalvilági szférába tolódott át, onnan pedig rögös a visszaút. (A tisztulás folyamatát gyengítette, hogy a bíróság egy éve nem jogerősen tíz hónap felfüggesztett börtönre és egymillió forint mellékbüntetésre ítélte a vállalkozót a gellérthegyi lődomb megrongálása miatt.) A múlt azonban kísért: lapunkhoz most jutott el az a feljegyzés, amelyet Veres tíz éve egykori munkaadójának, a később géppisztolytűzben meghalt Seres Zoltánnak címzett. "Én veled együtt szeretném felvirágoztatni a Citadella-vállalkozást - erre vonatkozóan vannak is terveim, s a csapat dolgozik az ügyön" - így Veres. Hozzátette: az Airport taxi ügyében vissza tudtuk verni a minibusz-üzemeltetők "azon próbálkozását, hogy egyedül uralhassák a repülőtéri piacot".
Veres István, illetve a családtagjai nevén lévő cégérdekeltségek gondjai tehát ma is ugyanazok, mint régen. A reptéri taxi ügyében azonban az új megoldásokhoz új segéderők kellettek - Antal Attila és az Apró-rokon Vajda József személyében.
Taxismúlt
A BKV mai vezérigazgatóját a Horn-éra privatizációs szervezete 1995-ben ültette a magánosítás előtt álló Főtaxi Rt. vezérigazgatói székébe. Másfél évre rá Antal Attilát - jórészt a "kockás" fuvarosok szavazataival - a BKIK közlekedési osztályának elnökévé is megválasztották; e tisztségét a 2008. tavaszi tisztújításig bizonyosan megőrzi. Antal az ezredfordulón szakított korábbi cégével, és kifundálta az Est Taxi tervét, melynek megvalósításához az Est Média-csoport és a Wallis biztosította a tőke javát. 2003 elejéig ügyvezetőként vitte a Citroën Picassókat felvonultató - célcsoportként az üzletembereket és a jómódú fiatalokat megjelölő - Est Taxi Kft.-t. Ám az Estnek hamar leáldozott: egyik forrásunk úgy emlékszik, "2003 májusában URH-n szóltak, hogy becsődöltünk, s még aznap leadtuk a kocsikat". Antal Attila korábbi nyilatkozataiban nem vette magára e kudarcot; mint fogalmazott: a tulajdonosok döntöttek úgy, hogy máshol fektetik be a pénzüket. Ezek után hősünk felhagyott a taxizással; 2004-ben aztán az állami tulajdonú Nógrád Volán élén találta magát. A fővárosi MSZP 2006 végén innen hívta el a BKV vezérigazgatójának.
Bennfentes reptéri tender
Noha a 2006-os reptéri taxistender körül jókora (sajtó)vihar támadt, az augusztus 20-i égszakadás - más hírekkel együtt - a győztes Zóna-Service konzorciumról szóló információkat is "kimosta" a nyilvánosságból. A Budapest Airport elvileg azért hirdetett pályázatot, hogy rendet vágjon a Veres István által eluralt taxispiacon - ám hiába léptek alkalmi koalícióra a legnagyobb budapesti fuvarosok, a repteret üzemeltető cég brit vezetése mégsem nekik, hanem újra a "citadellás" vállalkozó Zónájának utalta ki a taxiszolgáltatást. A döntés után a vesztesek többféle összeesküvés-elmélettel is előálltak, a legvalószerűbb - bennfentes pályáztatást sejtető - forgatókönyv azonban mindeddig publikálatlan maradt.
Lapunk már a Budapest Airport 2005 végi privatizációja után jelezte: különös, hogy a ferihegyi részvénytársaságnál az a Rényi-Vámos Krisztina maradhatott a jogi igazgató, akinek párja a reptér korábbi - vitatott szerepű - jogi "beszállítójánál", Tuller András ügyvédi irodájában dolgozik (Heti Válasz, 2006. január 5.). Ez most csak azért érdemel említést, mert a Veres-féle Zóna-csoport éppen Tuller irodájára támaszkodva készült fel a repülőtéri szolgáltatásra; a taxitársaság alapító okiratát Rényi-Vámos partnerének édesanyja készítette el, a cégbírósági eljárást pedig maga Tuller András menedzselte végig. A kiíró és a pályázat későbbi győztese tehát nem volt független egymástól; a tiszta versenyt elmélyült személyi-jogászi kapcsolatok akadályozták.