Hogyan lehetne javítani a főváros közlekedésén?

2006.12.21.

Matyi
Apró dolgoknak tűnő intézkedéssel mennyit lehetne javítani a közlekedők életén. Ehhez kérném a Ti segítségetek is.

Előre is elnézést, hogy a kétkerekűek kimaradtak a dologból. Ennek nem az az oka, hogy bármilyen előítéletem is lenne velük szemben, de nekik van egy szép szervezetük - sőt több is -, akik lobbizgatnak azért, hogy jobban tudjanak közlekedni.

Kérdezősködtem erre-arra, hogy mi hogyan is működik. Itt a blogon is rendszeresen szerepelnek tilosban parkoló autók, melyek miatt megáll mondjuk a tömegközlekedés, és senki nem tud semmit csinálni.
Aztán ott van például a VI. kerület, az Andrássy út, a Nagykörút, ahol szintén a szabálytalanul parkoló autók miatt néha lehetetlen közlekedni.
Ott vannak a busz sávok, ahol sokan közlekednek büntetlenül. Ott vannak a piros lámpán átszáguldozók, akik vagy megússzák baleset nélkül a dolgot, vagy nem. Viszont senki nem törődik velük sem.

Ez csak pár dolog, de valahol el kéne már kezdeni a rendrakást. Most, hogy új városüzemeltetési alpolgármester lett, és elvileg új BKV vezér is, talán el lehetne érni valamit. Ezért a követkekre gondoltam. A blogter olvasói nevében megkeresném ezt a két vezetőt - vagy legalábbis a közelükbe póráblnék jutni -, és átadnám nekik az ötleteinket.

Tilosban parkolás

Elvileg a BKV járműveinek akadályozásához semmi különös nem kéne, mint olyan céggel szerződést kötni, akiknek van trélerük. Abban az esetben, ha valahol akadályoznák a buszok, villamosok közlekedését, szépen kihívnák a rendőrt, a szállítót, és elszállítanák a járművet. A rendőrség részéről ennek semmi akadálya nem lenne, hiszen így is, úgy is kimennek a helyszínre. Informátorom azt is elmondta, hogy ezeket a tilosban parkolókat be is perelhetné szépen a BKV, legalább egy próbapert megérne, ha rásóznák a költségeket - nem csak az elszállítást - a szabálytalankodóra. Persze ennek egyből lenne média visszhangja is, és talán az autósok rájönnének, hogy drága dolog ilyennel szórakozni. Mert ugye jelenleg semmi következménye nincs a dolognak...

Busz sáv

Rendőröktől tudom, hogy a kamerák semmit sem érnek, mivel az itt lefotózott autósok ugyanúgy ki tudnak bújni a büntetés alól, mint a traffipaxnál - nem tudom, hogy kinél volt aznap az autó. Mi lehetne a megoldás? Egyszerű. A Roosevelt téren anno lehetetlen volt szabályosan közlekedni, viszont amióta rendőrök vannak ott, normalizálódott a helyzet, és csak ritkán van olyan, aki a busz sávban, vagy a záróvonalnál próbálkozik. Egy időben azt csinálták a rendőrök, hogy nem büntettek, hanem továbbküldték az autóst, álljon csak be a sor végére. Érzésem szerint ennél nagyobb büntetés nem létezik, mint amikor valaki baromi fontos, és nagyon siet, vagy csak pofátlan, és kénytelen visszamenni a sor végére. Ugyanezt meg lehetne csinálni a Soroksári úton, vagy az Árpád fejdelem útján is. Soroksárin a busz sávban közlekedők átküldeni a Gubacsi útra, az Árpád fejdelem útjáról pedig az Üstökös utcánál beterelni őket a Frankel Leóba. Ha valaki járt bármelyik úton is, tudja, hogy a Gubacsira kihajtani balra nagy ívben, vagy a Frankel Leó - Vidra utca útvonalon visszavergődni az Árpád fejedelem útjára egy fél nap. Ehhez sem kéne semmi különösebb befektetés, a BKV jól járna, mert a buszok normálisan tudnának közlekedni, a rendőröknek nem kéne papirozni, csak két embert odaküldeni, és intézkedni. Bár tudom, hogy a rendőröknél a közlekedésisek elég kevesen vannak, de ha mondjuk a BKV beígérne nekik egy kis túlórapénzt, tuti, hogy önként és dalolva mennének a rendőrök akár túlórában is elvégezni ezt a munkát.

Piroson áthajtás

Mondjuk ez már kicsit nehezebb ügy, hiszen ha valakit lefotóznak, és hagyják elmenni, akkor mire kiküldik neki a képet már el is felejtette, hogy kinek adta oda a 40 milliós autót az adott napon. A megoldás csak az lehetne, hogy a kereszteződés után leállítani az autóst, csak hát ugye hol állítja meg a rendőr mondjuk a Nagykörúton a szabálytalankodót. A napokban láttam egy debreceni riportot, ahol egy magyar fejlesztésű kamerával rögzíteni tudják a piroson áthajtót, és pár száz méterrel odébb le is állítják az autóst, mivel a kamera az ott álló autóban mutatja a rögzített képet. Így nem lehet hivatkozni a nemtudomkivezetteazautót dologra. Mondjuk a másik megoldás az lenne, ha az Országgyűlés változtatna ezen a jogszabályon, hogy nem köteles megmondani a delikvens, hogy ki is vezetett...

Ha valakinek valami még eszébe jut, akkor várom a hozzászólásokban az ötleteket.

Naív vagyok? Lehet, de ha kicsiben nem kezdődik el a rendrakás, akkor csak még nagyobb káosz lesz az utakon.

Mátyási György