Az interneten a minap megjelent tévhit - valóság megállapításai tipikus Amerika életérzést sugall. Természetesen kerüli meg azt az apró tényt, hogy a taxi kontra uber felállásban egy minden szegletében jogszabályi keretek közé szorított területre betörve törvénysértést elkövetve végzi tevékenységét úgy, hogy e tevékenysége közben a külföldi székhelye miatt roppant nehézkesen elérhető felelősségrevonást elkerülve a magyar "szolgáltatókat" sodorja nehéz helyzetbe. Az már más kérdés, hogy a gépkocsivezetők anyagi haszonszerzésének e módja számukra persze üdvözítő, a felhasználók meg az elvi olcsóság mentén szintén hurráhadjáratot indítottak. Sajnos a kérdés nagyon elfajult. Pillanatnyilag ott tartunk már, hogy a komplex taxis-szakmai réteget éri támadás olyan jelzőkkel, amelyek a romák esetében már bírósági ügyek lennének. Egy társadalmi csoport ténykedése soha nem egysíkú. A törvénytisztelő és azokat betartó szolgáltatók, bár ők vannak többen, mégis manapság olyan atrocitásoknak vannak kitéve, ami méltánytalan. Senki nem vonja kétségbe, hogy e szakmának is vannak hiénái, akik nem a tisztességes utat választják. Mint minden más szakmában.
Visszatérve a TÉVHIT KONTRA VALÓSÁG hasábjaihoz. Bár lehet, hogy egy bizonyos érdekcsoport sajátságos, törvényeket nem figyelembe vevő, alantas gondolatai szerint az állításuk igaz, azt kell mondjam, a magyar valóság az alábbiakban látható:
Tévhit: "Az UBER munkalehetőség 2000 ember számára! Az UBER ezt kínálja 2016 végéig a Budapestieknek."
Valóság: Az uber nem munkahelyeket kínál, mivel a munkahely fogalma nem azt jelenti hazánkban, hogy innovatív technológiával ellátott, magánszerződéssel partneri viszonyt létesítünk, hanem munkaszerződés alapján alá - fölé rendelt munkajogviszony létesül. Ez az uber esetében egyértelműen nem valósul meg. Ezzel szemben olyan üzletszerűen végzett pénzkereseti lehetőséget biztosít a törvényi szabályozást alávaló módon megkerülve, aminek a résztvevői majd minden esetben komoly kockázatot vállalnak jelentős bírság lehetőségének árnyékában! Egyértelmű félrevezetés!
Tévhit: "40 000 felhasználó! Alig néhány hónap alatt ennyien regisztráltak a rendszerünkben. Ők meg vannak győződve arról, hogy az uber a budapesti közlekedés részét kell, hogy képezze."
Valóság: Igen, számokkal vitatkozni nem lehet. Azonban a meggyőződés kifejezése egy tipikus nyugati kommunikációs trükk. Ki ne hódolna be egy elviekben, és persze a gyakorlatban is olcsóbb lehetőségnek? De vajon tudják-e ennek az árát? Vajon akarják-e tudni? Nagyon nagy arcátlanság szembeállítani egy törvények által szabályozott, tárgyi és személyi feltételrendszernek kötelezően megfelelő tevékenységet a feketepiaci állapottal. A csempészett dohányárút fogyasztók is meg vannak győződve, hogy helye van a csempészett ciginek. Ettől a meggyőződéstől még törvénytelen ez is.
Tévhit: "Az uber rendszere nyitott mindenki, így a taxisofőrök számára is. A jelenlegi szabályozás hátrányosan érinti őket, de haladó szellemű változtatások esetén az uber további szolgáltatásokat vezetne be, amiknek fő haszonélvezői a taxisofőrök lehetnének."
Valóság: Az uber rendszere alapjában utasítja el a taxijárműveket. A taxisofőr magánjárműve alkalmas lehet, azonban ebben az esetben nem taxisofőr, hanem magánszemélyként végzi a tevékenységet. Azaz a személyszállításra vonatkozó jogszabályokat személyszállítóként szegi meg. Az egy arrogáns és arcátlan dolog, hogy a taxi iparágat szabályozó rendelkezéseket minősíti a nyilatkozó! A szabályokat a taxisok részvételével alkották, és mint minden szabály, természetesen nem lehet mindenki számára egyaránt jó. De a törvénysértést "haladó szellemű változásnak" beállítani már elfogadhatatlan.
Valóság: Az uber, mivel nincs készpénzmozgás, mégis azt állítja, hogy nyomonkövethető a tranzakció. Ez sem más, mint a félrevezetés magasiskolája! Arcátlanság, hiszem a banki adatokhoz csak az arra feljogosított hatóságok juthatnak hozzá egy szigorú eljárás keretében! Az uber külföldi központjához meg szinte lehetetlen hozzáférni. Egy álságos kijelentéssel takarják el a tényt, hogy a Magyarországon megtermelt "leadót" egyértelműen menekítik ki hazánkból. M indezt úgy, hogy még "tárgyalást folytatnak az adóhatósággal". Ennek jelen esetben pont fordítva kellene történnie! Az uber tevékenysége folytán valóban nem a szürke gazdaságot erősíti. A feketét. Adózatlan bevételre tesznek szert, az összes jogszbályt kijátszva, a hatóságokat félrevezetve, mindezt egy álságos marketing szövegben tálalva.
Az uber tévhitnek véli, hogy valakik szerint ők "nem hajlandóak tárgyalni" Hát ekkora arcátlanságot ritkán lehet olvasni.
Minek képzeli magát az uber? Miért is érdekelne bárkit, hogy mire hajlandó? Tipikus amerikai megközelítés, tipikus amerikai parazita megoldás. A te dolgod az lenne, hogy ha Magyarországon végzel kereső tevékenységet, létrehozz erre egy vállalkozást, adót fizess, és akkor legyél hajlandó, ha a hatóságok megtalálnak! Kedves uber. NIncs szükség arra, hogy te dolgozzál ki bármilyen magyar szabályozási modellt. Ahol ti modellt kidolgoztok, ott kő kövön nem marad. Nincs szükség az arcátlan, hazug, marketing-megnyilvánulásokra.
Egyenes kérdés, egyenes válasz.
Már csak a tiszta üzleti szellemiség okán.
Mennyi fuvarod volt 2015-ben Magyarországon?
Mennyi adót fizettél a 20%-os sápod után Magyarországon?
Mint fuvarszervező, milyen felelősséget vállalsz az üzletszerű személyszállító tevékenységre rábírt emberekre?
Van-e biztosításod a fuvarszervező tevékenységeddel kapcsolatosan?
Tudod-e, hogy Magyarországon a dokumentumokat, tevékenységeket nem elnevezésük, és marketing meghatározásuk, hanem tartalmuk alapján kell megítélni?
Ennek megfelelően tudod-e, hogy amit végzel, fuvarszervezés, akik veled szerződésben állnak, díj ellenében végeznek személyszállítást?
Közölted-e a partnereiddel, hogy személyszállítás esetén a kötelező biztosításuk nem nyújt fedezetet a károkozás esetére?
És még sok-sok kérdést lehetne feltenni, de az előbbiekre is valószínüleg félrevezető, sajátságos választ adnál az igen és nem helyett.
De magyarázkodásaid és reklámaid alapján a következőkkel biztosan teljes mértékben egyetértesz:
Ha "innovatív" mobil-applikáción keresztül rendelsz, nem kell a törvényeket betartani senkinek:
- ukrán cigit, drogot, vényköteles gyógyszert, kamionos fuvart, repülőgép pilótát, gázórát, villanyórát, ebédet, oklevelet, diplomát, személyi azonosító okmányt, jogosítványt, stb.
Mert igen, az uber tevékenysége , bármennyire is szimpatikus a feleknek, akkor is ugyanolyan törvények szabályozzák, mint az előbbieket. Hogy veszi magának bárki a bátorságot, hogy Magyarország törvényeit ilyen módon meggyalázza?
Hol van az igazságszolgátatás?
CSAK ÚGY